Zondagomzet supermarkten groeit

Supermarkten doen op zondag goede zaken. Vorig jaar zetten supermarkten op zondag 900 miljoen euro om, een toename van 23 procent. In de grote steden doen op zondag meer mensen boodschappen dan in de regio en het zijn ook vooral jongeren die dan de supermarkt binnenlopen.

Jongeren doen zes procent van hun supermarktaankopen op zondag. Bij 65-plussers is dat maar 1,65 procent, constateert marktonderzoeker GfK. Meest gekochte boodschappen zijn dan de kant-en-klaar maaltijden, rijst, pasta en desserts zoals ijs.

Paaseffect

De totale omzet van supermarkten is in het eerste kwartaal gedaald, van 8.35 miljard euro naar 8,21 miljard euro. De daling schrijft GfK toe aan de paasdagen die dit jaar pas in het tweede kwartaal vallen. Als je dat 'paaseffect' uit de cijfers haalt, dan is er sprake van een gelijk blijvende omzet.

Consumenten komen vaker in de supermarkt maar kopen minder: het aantal kassabonnen steeg, maar er werd voor lagere bedragen afgerekend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl