NOS NieuwsAangepast

Hoe profiteert NL van de NSS-top?

Blauwe luchten, de Nachtwacht, prachtige tulpen en een vlekkeloos verlopen top. De NSS-bijeenkomst was voor Nederland "regelrechte Holland promotie," aldus marketingdeskundige Marcel Beerthuizen. Maar wat gaat deze top ons land opleveren? Zullen er nu daadwerkelijk meer toeristen komen?

Voor Machteld Ligtvoet, woordvoerder van Amsterdam Marketing was dit een zeer geslaagde top. "Dat we nu op voorpagina's staan van veel internationale kranten is voor het imago van Amsterdam onbetaalbaar. Daar kan geen communicatieplan tegen op."

Geen duidelijke cijfers

Het is niet concreet te zeggen hoeveel meer toeristen naar ons land zullen komen, maar deskundigen zijn het er over eens dat het een positief effect heeft.

"Bekend maakt bemind. Ik weet zeker dat deze top een positieve uitwerking heeft", zegt Marc Oosterhout voorzitter van de VEA, de Vereniging van Communicatiebureaus.

Ook Marcel Beerthuizen kan geen concrete cijfers geven. "Ik kan het niet bewijzen, maar deze top heeft effect."

Spontane bekendheid

De spontane bekendheid van Nederland is gestegen. "In de communicatiewereld kennen we twee soorten bekendheid: de totale bekendheid en de spontane bekendheid", legt Oosterhout uit.

"De totale bekendheid is bijvoorbeeld groot als veel mensen bevestigend antwoorden op de vraag 'Kent u Nederland?'. "Maar belangrijker is de spontane bekendheid. 'Waar wilt u in Europa op vakantie?' Als mensen dan Nederland noemen, is de spontane bekendheid hoog. Dan ben je 'top of mind'", aldus Oosterhout.

Optelsom

Hoe een land in de hoofden van mensen leeft, hoe groter de kans is dat toeristen - en ook bedrijven - voor Nederland kiezen. Machteld Ligtvoet: "Er is niemand die denkt, ik ga nu naar Nederland omdat Obama voor de Nachtwacht heeft gestaan."

Het is een optelsom. "Amsterdam, daar heb ik leuke dingen over gehoord: de grachten zijn 400 jaar oud, er is een nieuwe koning, Beyoncé was hier vorige week nog. En als mensen dan gaan beslissen over een vakantie, dan denken ze aan Nederland", aldus Ligtvoet.

Nederland heeft een goed plaatje achtergelaten. Beerthuizen: "Nederland ziet er goed uit, alles is goed geregeld, er is een mooi museum."

Er is, volgens Beerthuizen, naast een economisch effect ook nog iets anders wat de NSS-top oplevert. "Wij zijn weer trots op ons land. En we laten een positieve indruk achter in het buitenland."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl