McDonald's oneerlijk over plofkip

Aangepast op

McDonald's heeft ten onrechte gezegd dat het bedrijf geen plofkippen gebruikt en dat de kippen weinig last hebben van fysieke problemen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie.

Stichting Wakker Dier had bij de Reclame Code Commissie geklaagd over uitingen op de website van McDonald's. De fastfoodketen antwoordde daar in een faq op de vraag "Gebruikt McDonald's plofkippen?": "Nee, McDonald's gebruikt kippenborstfilet van leveranciers die zorgvuldig met de kippen omgaan. McDonald's stelt strenge eisen aan haar leveranciers, bovenop de algemeen geldende Nederlandse wet- en regelgeving."

Ook stelde het bedrijf dat de kippen door die strenge eisen weinig fysieke problemen hebben.

Bevel om te stoppen

De Reclame Code Commissie zegt dat vast is komen te staan dat McDonald's gebruikmaakt van kippen uit het reguliere circuit die op een leeftijd van zes weken geslacht worden. Volgens Wakker Dier en de Reclame Code Commissie zijn dat dus gewoon plofkippen.

Het bedrijf heeft niet aannemelijk weten te maken dat de kippen zodanig anders worden behandeld dat het geen plofkippen zijn. Ook heeft McDonald's niet duidelijk kunnen maken dat kreupelheid en andere fysieke problemen bij de kippen weinig voorkomen.

Daarmee zijn de uitingen in strijd met de Nederlandse Reclame Code. De Commissie beveelt McDonald's de uitingen niet meer te doen. McDonald's heeft de teksten al verwijderd van zijn website.