Zuinigheid 'nekt' A-merken in super
De honderd grootste A-merken in de supermarkt hebben een matig jaar achter de rug. De omzet steeg met 0,3 procent, het slechtste resultaat sinds de start van de top-100 in 1998.
De merken waren bij elkaar goed voor een verkoop van 7,8 miljard euro. Dat is bijna een kwart van de hele supermarktomzet.
De tegenvallende resultaten van A-merken hadden niets te maken met concurrentie van huismerken. Die leverden voor het eerst in tien jaar marktaandeel in. De EFMI Business School becijferde het marktaandeel op 27,2 procent, 0,3 procentpunt minder dan in 2012.
Supermarkten
De Nederlandse supermarkten als geheel deden het met een omzetgroei van 1,5 procent een stuk beter dan gerenommeerde merken als Campina, Douwe Egberts, Coca Cola en Heineken. Marktonderzoeker IRI wijt de magere omzetgroei van A-merken aan de zuinigheid van veel consumenten. "Ondanks de vele aanbiedingen van A-merkproducten, zoals twee voor de prijs van een, zijn mensen minder gaan kopen", zegt Sjanny van Beekveld van IRI Nederland.
Volgens haar zit de belangrijkste omzetgroei juist in sectoren met geen of nauwelijks A-merken, zoals vleeswaren, brood en groente en fruit. Opvallend vindt Van Beekveld dat de kleinere A-merken, die buiten de top 100 vallen, het beter doen dan hun grote concurrenten. De omzet van kleinere A-merken als Witte Reus en Lassie groeide met gemiddeld 2 procent.
Stijgers en dalers
Merken die er een excellent jaar op hebben zitten, zijn Nutrilon, Jupiler en Alpro. Nutrilon profiteerde vooral van de export naar China. De top-3 bleef onveranderd: Campina is het grootste A-merk, gevolgd door Marlboro en Douwe Egberts. De hoogste nieuwkomer in de ranglijst is Melkunie (nummer 42).
Onder de grootste dalers zijn Pampers, Caballero en Mona.