Bob valt weer buiten de boot

Een olympische medaille is geen garantie voor een financieel zorgeloos bestaan. Schaatser Bob de Jong is daar het levende bewijs van. Net als na de Winterspelen van Turijn moet hij weer op zoek naar een sponsor.

Teleurstelling

Trainer Jillert Anema neemt de bronzen medaillewinnaar op de tien kilometer in Sotsji niet mee naar zijn nieuwe Clafis-ploeg. Dat was een grote teleurstelling voor De Jong. "Ik denk wel dat Bob het even heel moeilijk heeft. Wij hebben zes jaar samengewerkt en dan is het afscheid altijd even iets moeilijker", vertelt Anema. De Jong was zelf niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens Anema past de Leimuidenaar, de Nederlandse vlaggendrager tijdens de sluitingsceremonie in Sotsji, niet in het concept van de nieuwe formatie. Dat is een drogreden volgens Ron Mulder, die De Jong jarenlang als manager begeleidde: "Het is echt ongelofelijk. Het is weer Bob die het overkomt. Bob gaat voorlopig nog niet stoppen. Wat is nou het probleem om hem in die ploeg te houden?"

Turijn

Mulder zocht na de Winterspelen van Turijn in 2006 naar een nieuwe sponsor voor De Jong. De gouden medaillewinnaar wist zijn titel op de tien kilometer toen niet te verzilveren, want hij kreeg geen contractverlenging aangeboden bij Team Telfort. Het was voor De Jong geen reden om te stoppen met schaatsen. Hij ging meer dan een half jaar door het leven als amateurschaatser.

"Na Turijn had ik natuurlijk wel meer waardering verwacht, ook in financiële zin. Je wint toch goud op de tien kilometer. In de eerste World Cup ná het olympisch seizoen moest ik nota bene sponsorloos rijden. Dat had ik absoluut niet verwacht", zei De Jong destijds in het Algemeen Dagblad.

Bob jij? Bob ik!

In 2006 reed de schaatser wel met reclame op zijn pak: "Bob jij? Bob ik!". Voor zijn rol als ambassadeur van Veilig Verkeer Nederland kreeg De Jong echter geen vergoeding. Pas later dat jaar werd die campagne ook ondersteund door Univé en kon hij zich weer professional noemen.

Volgens Mulder is niet zozeer het vinden van een sponsor voor De Jong het probleem, maar gaat het om het zoeken naar een ploeg. "Ik denk dat hij voor een trainer moeilijk te coachen is. Het is de meest lieve schaatser die er in Nederland rondloopt, maar misschien is dat ook wel het probleem. Bob heeft gewoon zijn eigen manier om zich te focussen op topprestaties."

Altijd twaalf minuten in beeld

Mulder denkt dat De Jong interessant blijft voor sponsors die zich willen laten zien op televisie. "Je kunt hem beter sponsoren dan sprinter Ronald Mulder, want Bob is altijd twaalf, dertien minuten in beeld. Wat dat betreft heb je aan hem wel een goede. Voor het volgende seizoen aanbreekt, heeft Bob wel weer een nestje gevonden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl