NOS NieuwsAangepast

Consumentenbond tegen proef ING

De Consumentenbond ziet niets in het plan van ING om betalingsgegevens van klanten aan bedrijven af te staan. Die kunnen die informatie gebruiken voor gerichte advertenties aan ING-klanten.

Sandra de Jong van de Consumentenbond zei op Radio 1 dat het maar de vraag is of het plan juridisch haalbaar is. "Er ligt een gedragscode van de banken zelf waarin staat dat banken klantgegevens niet voor andere doeleinden mogen gebruiken dan waarvoor ze zijn verzameld. Dat gebeurt in dit geval duidelijk wel".

Toestemming

ING wil nog dit jaar met een paar duizend klanten een proef doen. Die moeten de bank daarvoor eerst toestemming geven.

Volgens De Jong is het probleem daarmee niet opgelost. "Waar vraag je toestemming voor? Hoe weet jij aan wie jouw gegevens uiteindelijk worden gegeven? Misschien wil je van sommige betalingsgegevens helemaal niet dat die bij anderen bekend worden."

De Consumentenbond betwijfelt of ING er geen financieel voordeel bij heeft, zoals de bank zelf zegt. "Het zal niet zo zijn dat de bank dit om niet doet", zegt De Jong.

Klanten

ING-klanten reageren afwijzend. NOS-verslaggever Jeroen de Jager sprak klanten bij een filiaal van ING in Amsterdam-Noord. Veel klanten vinden dat ze al genoeg reclame over zich heen krijgen, anderen hebben principiële bezwaren.

"Slecht plan", zegt een man. "Ik zou iedereen adviseren geen toestemming te geven. Volgens mij is bankieren gebaseerd op vertrouwen en bestedingen staan daar volkomen los van."

Anderen willen erover nadenken. "Als je nog jong bent is het fijn als je aanbiedingen van luiers krijgt. En als je een nieuw huis zoekt, is het leuk als je woningaanbiedingen krijgt", zegt een vrouw. Maar ze wil niet dat de bank aan anderen vertelt hoe zij haar geld uitgeeft. "Dat vind ik toch wel echt privé."

CBP

De vicevoorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), Wilbert Tomesen, waarschuwt dat ING-klanten de gevolgen van het beschikbaar stellen van de gegevens niet moeten onderschatten. "Financiële gegevens zeggen eigenlijk alles over wat wij doen: over ons sociale leven, uitgaan, aankopen, gezondheid, politieke voorkeur. Dat is veel meer dan iets betrekkelijk onschuldigs als viooltjes kopen bij een tuincentrum in maart."

Of het mag wat ING wil, weet hij nog niet; het CBP heeft het plan nog niet bestudeerd. "Als het al mag, kan het alleen met nadrukkelijke, overduidelijke toestemming van de klant. Dat wil zeggen dat hartstikke duidelijk moet zijn waarvoor je toestemming geeft, wat, aan wie, wanneer, waarom."

Belangrijk vindt hij ook dat mensen die niet mee willen doen daar geen nadeel bij hebben. "Nu niet, nooit niet."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl