Tesla is beleggershype
Door verslaggever Louis Dekker
De elektrische autofabrikant Tesla gaat een grote batterijfabriek in de Verenigde Staten bouwen. Het Amerikaanse merk wil in de toekomst in de eigen behoefte aan batterijen voorzien. Accu-pakketten zijn nu nog de achilleshiel van Tesla. Ze zijn duur en schaars.
Tesla bouwt elektrische auto's, die opvallen door hun luxe uitstraling en forse actieradius. De Model S kan ruim 300 kilometer rijden voor de auto weer aan de oplaadpaal moet. De auto wordt daarom beschouwd als een doorbraak in het elektrisch rijden. De prijs is ernaar: hij kost bijna een ton.
De autofabrikant uit Silicon Valley verwacht dit jaar wereldwijd ruim 35.000 auto's te verkopen en is daarmee nu nog een bescheiden speler op de mondiale automarkt.
Miljarden investeren
Tesla zegt te onderhandelen met diverse batterijproducenten voor de bouw van de fabriek. Japanse media schrijven dat Panasonic de belangrijkste gegadigde is. Ook Samsung en Apple worden genoemd als potentiële investeerders. De bouw gaat minstens 1 miljard dollar kosten. Analisten schatten dat het bouwen van de enorme fabriek zelfs 5 à 6 miljard dollar vergt.
Het is nog onduidelijk waar de fabriek komt te staan. Tesla heeft vier Amerikaanse staten op het oog en hoopt de fabriek in 2017 te openen. Het moet de grootste lithium-ion-batterijfabriek ter wereld worden en 6500 banen opleveren.
Beurslieveling
Winst maakt Tesla nog niet. 2013 leverde een verlies van 74 miljoen dollar op. Beleggers laten zich daar niet door afschrikken: het aandeel is extreem geliefd. De koers steeg sinds februari 2013 met meer dan 600 procent. Opvallend was ook de koersexplosie in de afgelopen zes weken: de waarde van het aandeel verdubbelde en staat inmiddels boven de 250 dollar. Tesla is een hype.
Het omhoog vliegen van de koers heeft alles te maken met aanhoudende overname-geruchten. Apple zou flirten met Tesla. Hoewel beide partijen ontkennen dat er sprake is van concrete overnameplannen, is inmiddels wel duidelijk dat Tesla-topman Elon Musk gesprekken heeft gevoerd met de Apple-leiding.
Lagere kosten
De bouw van een eigen batterijfabriek past in de ambities van de autofabrikant. Tesla legt nu duizenden kleine batterijen van Panasonic bij elkaar voor de lithium-ion accupakketten, die uiteindelijk in de Model S komen te liggen. Een eigen fabriek betekent dat er op grotere schaal kan worden geproduceerd. Dat moet de kosten drukken. De productiekosten voor accupakketten zouden met 30 tot 40 procent kunnen worden teruggedrongen.
Om de bouw van de batterijfabriek te financieren, gaat Tesla voor 1,6 miljard dollar aan converteerbare obligaties (leningen die in aandelen omgezet kunnen worden) in de markt zetten. Dat geld is ook nodig om een nieuwe kleinere auto te ontwikkelen. Tesla wil de komende jaren naast de luxe en prijzige Model S, ook meer betaalbare elektrische auto's op de markt brengen. Goedkopere accupakketten zijn de sleutel naar succes.
Tesla leverde in 2013 wereldwijd ruim 22.000 auto's af, waarvan 1200 in Nederland. De modellen voor de EU-landen worden in Tilburg in elkaar geschroefd.