NOS NieuwsAangepast

Nieuw onderzoek oorzaak Faro

Er moet een nieuw onderzoek komen naar de oorzaak van de ramp met het Martinair-toestel in 1992, op het Portugese vliegveld Faro. Dat heeft de Haagse rechtbank beslist. De zaak diende tegen de Nederlandse Staat en was aangespannen door slachtoffers en nabestaanden.

De eisers vinden dat er bij het officiële onderzoek feiten zijn achtergehouden en er bewust naar een conclusie is toegeschreven die de bemanning van het toestel ontlast.

Volgens de Haagse rechtbank moet een deskundige de zaak opnieuw onderzoeken en zich daarbij richten op het handelen van de bemanning in de laatste zes minuten voor het neerstorten van het toestel. Zo moet blijken of de Raad voor de Luchtvaart destijds eerlijk onderzoek heeft gedaan.

Slachtoffers en nabestaanden zijn blij met deze uitspraak.

Dwaling

In een tweede rechtszaak, bij de Amsterdamse rechtbank, hebben slachtoffers en nabestaanden geen gelijk gekregen. Ze vroegen de rechter de luchtvaartmaatschappij Martinair aansprakelijk te stellen voor de vliegramp. Die eis werd afgewezen omdat bewuste dwaling door Martinair niet kan worden aangetoond.

Volgens de slachtoffers had de gezagvoerder vanwege het slechte weer niet moeten landen op Faro, maar een doorstart moeten maken.

Na de vliegramp, waarbij 56 mensen om het leven kwamen, hebben de slachtoffers een schadevergoeding gekregen. Ook is vastgelegd dat zij later niet op de zaak zouden terugkomen, tenzij er sprake zou zijn van een dwaling door Martinair. Dat is niet vastgesteld, zegt de rechtbank in de uitspraak.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl