"Stop afronden bellen op minuten"
Het overgrote deel van de telecomproviders rondt de beltijd nog steeds af op minuten in plaats van op secondes. 86 procent van de aanbieders doet dat, zegt de Consumentenbond. Die wil dat minister Kamp van Economische Zaken de telecomwet aanpast om aan deze "oneerlijke praktijken" een einde te maken.
Sinds 1 januari 2013 zijn providers bij wet verplicht minstens één abonnement voor mobiel bellen aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de bedrijven dat niet te doen voor al hun merken. Zo kan het dat KPN wel een abonnement per seconde aanbiedt, maar dat dat niet geldt voor de KPN-dochters Hi, Telfort en Simyo.
Volgens de bond brengen de providers door dat afronden 18 tot 30 procent extra kosten in rekening.
Uitzondering
Er is één uitzondering: Ziggo. Die provider geeft als enige het goede voorbeeld, zegt de Consumentenbond. Ziggo rondt telefoongesprekken bij al zijn mobiele abonnementen af op secondes.
Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: "We roepen providers en de politiek op om afronden op secondes gewoon standaard te maken. Klanten vragen wij om hun reacties en ervaringen te delen via sociale media. Zo kunnen we samen een vuist maken."
Het zit de Consumentenbond ook dwars dat áls een provider al een seconden-abonnement heeft, dat heel erg verstopt wordt op de website. "Klanten kunnen die informatie maar heel moeilijk vinden. Ook dat moet afgelopen zijn."
Minder belangrijk
Volgens Telfort is het "gangbaar" in de markt waar zij actief is - de sim only-markt - om af te ronden op minuten. Het bedrijf zegt dat klanten een voordelig maandbedrag en laag starttarief belangrijker vinden dan afronding per seconde.
Tele2 zegt in een reactie dat klanten een vast maandelijks bedrag willen en dat klanten het daarom weinig meer uitmaakt hoe de belminuten worden berekend.