Veel meer jonge gameverslaafden

Aangepast op

Door redacteur Jikke Zijlstra

Steeds meer gamers melden zich bij klinieken om af te kicken van hun verslaving. Hun aantal is de afgelopen twee jaar met 66 procent gestegen. Ook zijn ze jonger en erger verslaafd dan enkele jaren geleden.

Dat blijkt uit cijfers die de NOS opvroeg bij acht verslavingsklinieken met een jeugdafdeling, waaronder Jellinek en Yes We Can Clinics. In 2011 behandelden de acht klinieken samen 256 gameverslaafden; vorig jaar ging het om 426 jongeren.

De gamers die willen afkicken, zijn steeds jonger: soms 10, 11 of 12 jaar. Drie jaar geleden ging het doorgaans om jongeren van 15 jaar en ouder. Ook neemt de heftigheid van het probleem toe, zo zien medewerkers van de klinieken.

Extremer

"De jongeren zijn steeds extremer bezig met hun obsessie", zegt directeur Jan Willem Poot van Yes We Can Clinics. "Het aantal uren dat ze gamen, neemt toe, soms wel 18 uur per etmaal. Meerdere jongens gaan niet meer naar school, gebruiken veel drugs en verwaarlozen zichzelf volledig."

Yes We Can Clinics behandelen jaarlijks zo'n 400 jongeren met een gedragsstoornis, verslaving of beide. Ongeveer één op de twintig is gameverslaafd.

Zo'n 1,5 procent van de jongeren tussen 13 en 16 jaar is verslaafd aan online gamen. Dat zijn ongeveer 12.000 kinderen, zo bleek in 2011 uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum. Ze gamen gemiddeld acht uur per dag, slapen weinig, presteren vaak slechter op school en isoleren zich van familie en vrienden.

Medewerkers van Verslavingszorg Noord Nederland verwachten dat er nog veel meer jongeren rondlopen met gameproblemen, die nu niet worden geholpen. Teammanager Eric de Vos: "Jongeren bij ons in de kliniek vertellen bijvoorbeeld dat hun vrienden ook verslaafd zijn. En studentenverenigingen bellen ons met vragen, omdat ook studenten hiermee worstelen."

Taboe

Dat veel jongeren zich nu niet laten behandelen, komt door het taboe op gameverslaving, merken hulpverleners. "Veel ouders en docenten denken te lichtzinnig over de oplossing: trek de stekker eruit en dan is het klaar. Maar zo werkt het niet. Een gameverslaving is qua behandeling vergelijkbaar met een alcohol- of drugsverslaving", zegt Marius Nabuurs, teamcoach bij de jeugdkliniek van IrisZorg in Tiel.

Mede vanwege dat taboe, pleiten klinieken voor meer voorlichting op scholen, aan jongeren, docenten en ouders. "Veel ouders weten nu niet wat een verantwoorde hoeveelheid game-uren per week is en waar ze op moeten letten bij het ontstaan van een gameverslaving. En juist dat is zo belangrijk. Als je er op tijd bij bent, is de kans dat het escaleert een stuk kleiner", zegt Ellen van Geffen, hoofd van de jeugdafdeling van Jellinek.

Grens overschreden

De branchevereniging Dutch Games Association noemt elke verslaafde 'er een te veel'. "Maar op het totale aantal jongeren gaat het hier om een kleine groep", aldus voorzitter Horst Streck. Hij vindt dat gamedesigners een ethische verantwoordelijkheid hebben wat betreft verslaving. "Met de meeste games is niets mis, maar bij spellen als World of Warcraft, waar de sociale druk groot is om te blijven spelen, wordt wellicht een grens overschreden."

Volgens Streck is gameverslaving een gezamenlijk probleem van game-industrie, overheid, verslavingsklinieken en gezondheidszorg. "Het zou goed zijn om hierover met elkaar in gesprek te gaan en uit te zoeken hoe groot het probleem is, welke factoren een rol spelen bij verslaving, welke spellen het meest verslavend zijn en wat we er aan kunnen doen."

Waarschuwingen op de verpakking vindt hij op zich een goed idee, mits bewezen is dat spellen ook echt verslavend zijn. "Maar ze kunnen ook een averechts effect hebben: dat jongeren juist extra door deze spellen aangetrokken worden", denkt Streck.

Wilt u reageren? Mail dan naar Jikke.Zijlstra@nos.nl