Nieuwe trein door verkeerde stempel?
Een blunder met een stempel met de verkeerde datum kan vergaande consequenties hebben. Door deze fout lijkt een belangrijk obstakel weggenomen voor de zogenoemde Lage Landenlijn, de treinverbinding van onder meer Arriva tussen Den Haag en Brussel.
De Nederlandse regering wil de Lage Landenlijn niet. De regering wil dat alleen NS internationaal treinverkeer verzorgt, omdat dit bedrijf actief is op het hoofdrailnet. Een internationale Arriva-trein zou tot verlies bij NS kunnen leiden.
Maar de Europese Commissie besloot anders en beroep aantekenen kan niet meer. "Per abuis is een onjuiste datum van ontvangst gestempeld op het besluit van de Commissie", schrijft Timmermans in een brief die hij, mede namens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur, naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Richtlijn
Nederland wil de toegang tot de markt voor Arriva beperken en beroept zich op een richtlijn van de EU die inmiddels is ingetrokken. Sinds de zomer mag deze bepaling niet meer worden toegepast.
De Commissie vindt dat de nieuwe Europese regels geen ruimte bieden aan de Nederlandse regering. Nederland was het daar niet mee eens en minister Timmermans beloofde de Kamer naar het Europees Hof van Justitie te stappen.
Stempel
Op vrijdag 19 juli vorig jaar werd het besluit van de Commissie aan de balie afgegeven. Bij het begin van de werkweek is het op maandagochtend de 22e per ongeluk voorzien van een stempel met die datum. Nederland heeft daarna de hele veronderstelde termijn gebruikt om het bezwaar in te dienen. En daardoor is het verweerschrift te laat ingediend. Het besluit van de Commissie is daarmee definitief geworden.
Timmermans zegt dat het kabinet de gang van zaken betreurt en de overgebleven mogelijkheden "om de door Nederland aangevoerde bezwaren tegen het besluit van de Commissie verder te brengen" verkent.
Lage Landenlijn
Het bezwaar van Nederland is nu niet ontvankelijk verklaard. De kans dat de zogenoemde Lage Landenlijn er komt is groter geworden. Vervoersmaatschappij Arriva wil, samen met de gemeente Den Haag, tussen Den Haag en Brussel gaan rijden.
Die trein moet ook stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. Tot nu toe weigerde staatssecretaris Mansveld met Arriva te praten over die lijn. De maatschappij is naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gestapt. In een reactie zegt Mansveld dat de rechter en de ACM nieuwe toetreders tot de markt moeten toetsen.
Krampachtige poging
Arriva vindt het een "amateuristische fout" en noemt de bezwaarprocedure een "zoveelste krampachtige poging" van het kabinet om de NS de helpende hand toe te steken. Maar de uitkomst legt nog geen solide basis onder de Lage Landenlijn. "Daar is meer voor nodig."