NOS SportAangepast

Broadway veranderd in Disneyland

Door NOS-verslaggever Arman Avsaroglu

Als je het doet, doe het dan gelijk maar goed. Zo moet New York hebben gedacht toen het in 2010 te horen kreeg dat het samen met het nabijgelegen New Jersey de Super Bowl mocht organiseren.

De grootste en belangrijkste Amerikaanse sportwedstrijd van het jaar, met jaarlijks meer dan honderd miljoen kijkers op tv, vindt voor het eerst in de 48-jarige geschiedenis plaats in de grootste stad van de Verenigde Staten, in het MetLife stadion. It's about time, is te lezen op een van de vele levensgrote billboards waarmee de stad is volgehangen.

De combinatie Super Bowl en New York betekent dat de commerciële status van de finale van het American Football-seizoen nog eens extra wordt benadrukt. Al jaren betalen adverteerders miljoenenbedragen voor reclames tijdens de Super Bowl. Een groter televisiepubliek is er in de VS immers niet voorhanden.

Super Bowl Boulevard

Maar het decor van dit jaar opent hele nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Naast de gemiddelde Amerikaanse footballfan vormen de honderdduizenden (inter)nationale toeristen in de stad nu ook een buitengewoon aantrekkelijke doelgroep. En dus heeft de gemeente in het hart van Manhattan, rond Times Square en Broadway, veertien straten voor verkeer afgesloten om de National Football League (NFL) en de commerciële partners vrij baan te geven een heuse Super Bowl Boulevard op te bouwen.

Dat levert haast surrealistische taferelen op. Times Square, toch al niet het toonbeeld van subtiliteit, is veranderd in een soort openluchtpretpark. Alsof ik in Disneyland ben, roept een Seattle Seahawks-fan bij het zien van een bijna twintig meter hoge roetsjbaan, waar mensen tegen betaling van af mogen glijden.

Met camera van de roetsjbaan

Disneyland 2.0 dan, want het zijn niet alleen de attracties en interactieve spelletjes die in het oog springen, ook de mediabelangstelling is onwerkelijk. Tientallen satellietwagens en regiewagens van alle grote Amerikaanse zenders staan opgesteld rond Times Square. FOX, dat de wedstrijd dit jaar mag uitzenden, heeft zelfs een enorme studio neergezet, waaruit van vroeg in de ochtend tot laat in de avond een talkshow wordt gemaakt.

Even verderop staat de studio van CNN, iets kleiner, maar toch. Al die tientallen verslaggevers die op Super Bowl Boulevard rondlopen, weten niet goed wat ze met al die zendtijd moeten, dus gaan ze maar supporters interviewen. Of met een camera van de roetsjbaan af. Die staat er immers toch.

Met al die randzaken in de stad en de aandacht voor de traditionele muzikale show in de rust van de Super Bowl, dit jaar verzorgd door Bruno Mars, de Red Hot Chilli Peppers en U2, zou je haast vergeten dat er ook nog gewoon een wedstrijd wordt gespeeld.

Broncos en Seahawks

Met de Denver Broncos en de Seattle Seahawks staan twee teams in de Super Bowl die dit seizoen hebben bewezen de NFL te kunnen domineren. Beide eindigden op de eerste plaats in hun divisie en rekenden in de halve finales van de play-offs overtuigend af met gerenommeerde topploegen. Denver versloeg drievoudig Super Bowl-winnaar New England Patriots en Seattle was te sterk voor de verliezend finalist van vorig jaar, San Francisco 49'ers.

Twee ploegen in topvorm dus, maar ook twee ploegen met heel andere kwaliteiten. De jonge, talentvolle verdedigers van Seattle hebben dit seizoen de minste punten tegen gekregen van alle teams en het meer ervaren Denver heeft aan de hand van de ontketende quarterback Peyton Manning (37 jaar) juist de meeste punten gescoord.

De beste aanval neemt het dus op tegen de beste verdediging. De vraag zal vooral zijn of de verdediging van Seattle erin slaagt om Manning, beschouwd als een van de beste quarterbacks aller tijden, af te stoppen. Lukt dat, dan heeft Denver een probleem. Zo niet, wordt het een moeilijk verhaal voor Seattle.

Kaartjes van 5.000 dollar

Intussen is New York de afgelopen dagen overspoeld door een groene (Seattle) en oranje (Denver) invasie. Een legaal kaartje kostte om en nabij de duizend dollar en op de zwarte markt moest voor de duurste kaartjes 5.000 dollar worden betaald. Veel fans hebben het er voor over om hun team te steunen. En ze plakken er ook maar een vakantie aan vast, want de Super Bowl in New York: dat moet je meegemaakt hebben.

Een ding is vanavond zeker: aan het weer zal het niet liggen. Vooraf was er de vraag of het wel zo'n goed idee was om de wedstrijd in de koudste periode van het jaar te organiseren in een niet overdekt stadion aan de oostkust. Zeker toen diverse sneeuwstormen begin dit jaar het maatschappelijk leven in New York en New Jersey stillegden.

Maar de weersverwachtingen zijn ronduit gunstig: iets onder de tien graden, met misschien wat lichte regen tijdens de wedstrijd. Prima omstandigheden dus voor de 48ste Super Bowl. New York en New Jersey, en de fans in het stadion vast ook, zullen opgelucht ademhalen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl