NOS SportAangepast

Grote veranderingen in Formule 1

Pinokkio, kruimeldief, miereneter, neusaap en zelfs piemelneus. Volgers van de Formule 1 zullen in het komende seizoen hun hart op kunnen halen bij het verzinnen van bijnamen om het uiterlijk van de bolides te omschrijven. Maar achter alle ophef schuilt een ware revolutie.

"Het gaat om de grootste verandering van deze eeuw", aldus Louis Dekker, autosportcommentator van de NOS. "Voor het eerst in jaren moeten teams hun auto's weer helemaal vanaf nul opbouwen."

De Formule 1 moet zuiniger en milieuvriendelijker en daarom zal elektrische aandrijving een grotere rol gaan spelen. Het is de bedoeling dat de coureurs in 2014 tot een derde van hun rondjes gebruik zullen maken van elektrische aandrijving. "Het echte Formule 1-geluid, die gierende motoren van vroeger, behoort tot het verleden", denkt Dekker. "Dat zal voor veel racefans even wennen zijn."

"Eén grote spionnenshow"

In maart begint het Formule 1-seizoen met de Grote Prijs van Australië. Deze week tonen de teams hun nieuwe bolides aan de buitenwereld op het circuit van het Spaanse Jerez. "De teams testen hun eigen auto's, maar kijken vooral naar elkaar", weet Dekker.

"Rijke teams huren beveiliging in om pottenkijkers op afstand te houden. Het is één grote spionnenshow. Na de eerste testen zal blijken welk ontwerp het snelste is. Over twee maanden zul je zien dat de bolides al meer op elkaar lijken."

Adrian Newey, technisch directeur van het Red Bull-team van wereldkampioen Sebastian Vettel, weet dat esthetiek van ondergeschikt belang is: "Wij ontwerpen een auto waarvan wij denken dat die het beste presteert, ongeacht het uiterlijk. Maar ik denk wel dat de vorm en het geluid van de auto's onderdeel zijn van het drama van de Formule 1. Het zou jammer zijn als de auto's niet aantrekkelijk zijn."

Teambazen stellen vraagtekens bij veiligheid

Om de veiligheid van de coureurs te waarborgen heeft de internationale autosportfederatie FIA ook bepaald dat de neus van de auto voortaan dichter op het asfalt geplaatst moet worden. De nieuwe afstandseis van de neus is bedoeld om te voorkomen dat de bolide door opwaartse druk gelanceerd kan worden.

Spectaculaire crashes, zoals die van Red Bull-coureur Mark Webber op het circuit van Valencia in 2010, waarbij hij achterop de Lotus van de Fin Heikki Kovalainen reed, moeten hierdoor tot het verleden gaan behoren. Maar er zijn ook nieuwe zorgen.

Op de eerste testdag in Jerez boorde voormalig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn Mercedes in de bandenstapels, nadat zijn voorvleugel spontaan afbrak. Viervoudig wereldkampioen Vettel kwam in de RB10 op de tweede dag in Jerez niet verder dan acht testrondjes. Vanwege een probleem met het hybridesysteem brak de Heppenheimer de testsessie vroegtijdig af.

Meerdere teambazen, waaronder Adrian Newey, zijn kritisch op de nieuwe regels: "De lage neus is bedoeld om incidenten als de crash van Webber in 2010 te voorkomen. Maar ik ben bang dat nu het tegenovergestelde aan de orde is. Bij een kop-staartbotsing kan de auto onder de voorganger duiken. Dat lijkt me nog gevaarlijker."

Een andere zorg is de plaats van de accu. Volgens de nieuwe regels moet die onder de benzinetank geplaatst worden, wat gevaar kan opleveren als de dynamo te heet wordt. Mocht dat gebeuren, dan ziet Newey maar één oplossing. "Eerlijk gezegd denk ik dat we dan alleen maar kunnen toekijken tot de brand uit is."

Nederlander Frijns in "lelijkste bolide"

Donderdag komt de Nederlander Robin Frijns voor het eerst de baan op in Jerez. Hij is testcoureur voor de Britse renstal Caterham, waar Giedo van der Garde vorig seizoen voor uitkwam. De Fransman Cyril Abiteboul, teambaas van Caterham, is zich bewust van de uitstraling van zijn sport: "Kinderen zouden moeten wegdromen als ze een Formule 1-auto zien. Ik weet niet wat voor dromen of nachtmerries je zult hebben bij het zien van deze auto's."

Volgens commentator Louis Dekker mag Abiteboul zich dat zelf aantrekken. "Dat team heeft in ieder geval al één prijs binnen, die auto is de lelijkste van allemaal. Met afstand."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl