Kritiek op innovatiebeleid
Het beleid om innovatie te stimuleren is te eenzijdig. Dat zeggen onderzoekers van de jaarlijkse Innovatie Monitor. Volgens hen wordt bij innovatie vooral gedacht aan de ontwikkeling van technologie; investeren in een betere bedrijfscultuur krijgt te weinig aandacht.
Leider van het onderzoek is Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit. Hij zegt dat bedrijven die investeren in een betere structuur succesvoller zijn in het het ontwikkelen van innovatieve producten. Volberda noemt dat investeren in sociale innovatie.
Energie en chemie
Door flexibeler te werken, slimmer te werken, beter samen te werken met externe partijen en nieuwe vormen van management te zoeken, kunnen bedrijven volgens hem beter presteren. Uit het onderzoek naar bedrijven in de Nederlandse topsectoren blijkt dat sociale innovatie voor 77 procent bepaalt of een bedrijf succesvol is in het ontwikkelen van betere producten.
Vooral in de energie en de chemie zijn veel bedrijven te vinden die goed scoren op het gebied van sociale innovatie. Dat komt volgens de onderzoekers omdat in die sectoren veel grote bedrijven actief zijn.
Aan de man
De creatieve sector blijft volgens de onderzoekers van de Innovatie Monitor juist achter. In die sector werken per bedrijf gemiddeld minder dan twee mensen. Kleinere bedrijven kunnen wel makkelijker van koers wijzigen, maar hebben vaker problemen om nieuwe ideeën aan de man te brengen.