NOS NieuwsAangepast

Unilever tobt over consument

De omzet van het levens- en wasmiddelenbedrijf Unilever is in 2013 met 3 procent gedaald naar 49,8 miljard euro. De nettowinst lag echter 9 procent hoger en komt uit op 5,3 miljard euro. De resultaten werden beïnvloed door de dure euro, economische tegenwind, felle concurrentie en terughoudende consumenten.

Bij de divisie persoonlijke verzorging, goed voor ruim een derde van de omzet, was de groei het sterkst, met merken als Dove, Lux en Rexona. Bij de was- en schoonmaakmiddelen, zoals Omo en Cif, was er bijna 9 procent omzetgroei.

Teruglopende groei

Bij de levensmiddelenactiviteiten stonden omzetten onder druk. Bij de voedingstak, bijna een kwart van de omzet, liepen de verkopen in het vierde kwartaal terug.

Ook bij de divisie ijs en dranken, met merken als Magnum, Ola, en Lipton goed voor een vijfde van de totale omzet, werd vooral in de VS minder verkocht door onder meer de harde prijsconcurrentie.

Unilever merkt duidelijk dat de economische groei in opkomende markten als Azië terugloopt. De economische onzekerheid en de waardedaling van de lokale valuta drukken de vraag van consumenten. In Europa en de VS zijn er wel tekenen van enige economische verbetering, maar blijft de markt zwak.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl