Schultz laat racende scooter gaan
Het kabinet is niet van plan om de overlast van scooters aan te pakken. Er komt geen helmplicht voor snorfietsers en de snorfiets mag ook niet op de rijbaan rijden. Verder kan er geen Amsterdams experiment komen met een helmplicht. Dit schrijft minister Schultz van Verkeer in een brief aan de Tweede Kamer.
In december luidden de vier grote steden de noodklok over de "langsracende en stinkende scooters" in hun stad. Ze willen aanvullende maatregelen van het kabinet, zoals de invoering van snelheidscontroles door laser- of radarapparatuur. Volgens Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag rijdt 77 procent van de snorfietsers te hard.
De vier grote steden pleiten voor een helmplicht en de verbanning van de snorscooters van het fietspad. De minister blijft bij haar bezwaren van een helmplicht. "Tot 25 km is een helm niet verplicht en niet nodig", schrijft Schultz aan de Kamer.
Snelheidsverschil
Het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan vindt de minister te gevaarlijk, omdat het overige verkeer veel harder rijdt. "De snorfiets zonder helm verplaatsen naar de rijbaan vind ik zeker geen goed idee vanwege de snelheidsverschillen met het overige verkeer". Een experiment met een helmplicht is volgens Schultz juridisch onmogelijk.
Het kabinet ziet problemen met het gebruik van laserapparatuur om het kentekenbewijs van te hardrijdende scooters in te nemen. Bij laserapparatuur gaat alles automatisch en is er geen politieagent bij betrokken.
"Het innemen van een kenteken op basis van een snelheidsmeting met flits-of radarapparatuur kan niet ingevoerd worden", aldus het kabinet. Steden kunnen wel laserapparatuur gebruiken, maar met die gegevens kunnen ze alleen doorgeven aan het CBR. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft de handhaving aangescherpt.
30 kilometer
Schultz vindt een proef in Amsterdam om een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren in gevaarlijkste straten wel interessant. Ook heeft ze met alle steden in Nederland afgesproken dat zij op korte termijn plannen maken voor het verbeteren van de fietsveiligheid.
Volgens de minister kunnen daarmee overlast en conflicten tussen (snor)fietsers worden voorkomen.