NOS NieuwsAangepast

Manson: bizar,boosaardig,burlesk

Door NOS-verslaggever Jeroen Wielaert

Bizar, boosaardig, burlesk. Dat is het popwerk van Marilyn Manson, de man die in de jaren negentig furore maakte als shockrocker. Veelzijdig, dat is hij ook. Het blijkt uit de expositie Masquerade, te zien vanaf zondag 12 januari in het Groninger Museum.

De opening is in de aanloop naar het Eurosonic Festival. Het museum wil met de Manson-tentoonstelling een begin maken met een traditie van kruisverbanden tussen popmuziek en beeldende kunst.

Manson is op 5 januari 1969 geboren in Canton, Ohio, als Brian Hugh Warner. Het was de tijd dat Alice Cooper zich liet zien met zware make-up, in grillige rockshows, compleet met slangen. Warner groeide op in het Amerikaanse middenwesten.

Monroe en Manson

Als adolescent verkaste hij naar Fort Lauderdale, Florida. Hij begon eerst als muziekjournalist, voordat hij in de vroege nineties in de sporen trad van Cooper, maar wel met een eigen draai. Hij stelde zijn artiestennaam samen uit twee tragische iconen uit de Amerikaanse beschaving: de te vroeg overleden actrice Marilyn Monroe en Charles Manson, de sektarische moordenaar van actrice Sharon Tate.

In 1993 verscheen zijn Antichrist Superstar. Zo wilde hij ook graag bekend worden. In 2004 scoorde hij een hit met Personal Jezus. De pijn en de kwellingen die hij heeft verwerkt in zijn songs heeft hij ook op doek gezet.

"Hij legt iets open"

In de aquarellen blijkt hoe sterk leven en werk met elkaar verbonden zijn. "Hij verschuilt zich niet achter een masker", observeert Andreas Blum, directeur van het Groninger Museum. "Hij legt iets open. Een persoonlijkheid, een conflict met zichzelf en zijn omgeving, zijn afkomst.

"Het is natuurlijk een provocatie, maar ook entertainment. Het is een karakterstudie, waarin hij een karikatuur van zichzelf maakt. Niet in de zin dat hij zichzelf belachelijk maakt, maar hij overdrijft zijn karaktertrekken. Als je leest over zijn jeugd en zijn leven is het duidelijk geen attitude. Hij leeft het allemaal."

De worsteling heeft een hele reeks bonte, soms macabere portretten opgeleverd, met hele, of half verminkte hoofden en lijven. In het Groninger Museum is er een kleine, maar heftige selectie van gemaakt.

Blum: "Dat is zo, maar elk werk kruipt onder je huid. Je zult die dingen onthouden. Het komt uit de wereld van een shockrocker. Het is met mooie verven gemaakt. Het zijn beelden die op je netvlies blijven hangen."

"Een griezelig beeld"

Eén van die beelden is The Man Who Eats His Fingers. Hij staat op de poster van de expositie. Een ET-achtige man met opgeheven, half opgegeten handen en zwaar bebloede lippen.

"Het is een beetje griezelig beeld", zegt Blum, "een beetje Picasso, een beetje Schiele, maar toch wel Marylin Manson zelf."

Is het toch niet een beetje voorbij, dit soort shockkunst? Dat wil Blum niet direct beamen. "Zou kunnen, bepeinst hij, maar we zijn een museum. Rembrandt is ook voorbij, maar het blijft boeiend. En Manson heeft ook nog heel veel fans."

Tentoonstellingen

De directeur wil met Manson een hele reeks starten, gekoppeld aan Eurosonic. In januari 2015 komt er een tentoonstelling van een indrukwekkende rockgitarenverzameling. In 2016 volgt de al langer aangekondigde expositie over David Bowie. Blum is er zich van bewust dat het goed is voor de marketing van Groningen. Eurosonic trekt elk jaar veel professionals en liefhebbers uit heel Europa. Het museum speelt daar gaarne op in.

Blum: "De concerten beginnen meestal 's avonds. De mensen hebben 's middags niets te doen. Dan kunnen ze hier naartoe. Ik verwacht geen enorme publieksstromen alleen voor Manson. Het is een aanbod. Waarom niet?"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl