NOS NieuwsAangepast

Kerstinkopen licht gedaald

Het totale bedrag dat consumenten dit jaar uitgaven aan kerstboodschappen, is licht gedaald. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

De verwachting was dat consumenten in de laatste twee weken van december ongeveer 740 miljoen euro per week zouden uitgeven, maar dat bedrag is niet gehaald. In de laatste twee weken van 2013 bedroeg de omzet 730 miljoen per week.

Vorig jaar gaven consumenten nog 732 miljoen euro per week uit. Een onverwachte krimp van 0,3 procent en volgens Joop Holla van GfK toch een tegenvaller voor veel supermarkten.

Openstelling supermarkten

Dat er meer supermarkten open waren op Eerste en Tweede Kerstdag was te merken aan het aantal mensen dat boodschappen deed tijdens de feestdagen. Op Eerste Kerstdag gingen ongeveer 84.000 mensen naar de winkel, 14.000 meer dan vorig jaar. Op Tweede Kerstdag verwelkomden de supermarkten 287.000 klanten, bijna 70.000 meer dan in 2012.

Ondanks de lagere kerstomzet, verkochten de supermarkten over het hele jaar gezien wel meer. De jaaromzet van alle supermarkten bedroeg 33,3 miljard euro, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2012 (32,6 miljard).

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl