NOS NieuwsAangepast

Piloten Martinair niet naar KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM hoeft een grote groep piloten van Martinair Cargo niet in dienst nemen, heeft de Amsterdamse rechter besloten. De piloten eisten dat KLM zich zou houden aan afspraken daarover.

De onenigheid tussen piloten van KLM en Martinair is daarmee groter geworden. Na het samengaan van de luchtvaartmaatschappijen ontstond er wrijving tussen piloten van beide bedrijven. Martinair-gezagvoerders en copiloten die inmiddels in dienst zijn van KLM verdienen nog hetzelfde, maar werken ver onder hun niveau.

Ze moeten soms aan de slag als tweede copiloot ('coco'), een functie in de cockpit waarbij de piloten bijvoorbeeld niet mogen starten en landen. Ze lopen een groter risico om te worden ontslagen. Bovendien staan ze na tientallen dienstjaren vrijwel onderaan de carrièreladder.

Niet vlekkeloos

De afspraken over het samengaan werden eind oktober opgezegd door de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), nadat een andere groep Martinair-piloten een rechtszaak had aangespannen.

De VNV, waarin KLM-piloten in de meerderheid zijn, was bang dat de belangen van KLM-personeel geschaad zouden worden door de rechtszaak. Volgens de overeenkomst kon hij opgezegd worden als een partij een rechtszaak zou aanspannen.

Ruim twee jaar geleden werd het zogenoemde Ringvaart Akkoord gesloten rondom de overname van Martinair door KLM. De partijen kwamen overeen dat KLM onder meer vluchten en personeel zou overnemen. Een deel van het personeel, onder wie ongeveer zeventig piloten van passagiersvluchten en de cabinebemanning ging al snel over naar KLM. Overigens is ook bij het cabinepersoneel het samengaan niet vlekkeloos verlopen.

Per 1 januari 2014 zouden ook de vrachtactiviteiten van Martinair bij KLM ondergebracht worden. Er is nu grote onduidelijkheid over de status van de ongeveer 270 (ex-)Martinair-piloten.

Fusie of overname?

Aanleiding voor opzeggen van de Ringvaart Akkoord door de VNV was een rechtszaak aangespannen een tweede groep Martinair-vliegers over de aard van de overname, om af te dwingen dat ze dezelfde functie houden als bij Martinair. Ze willen hun senioriteit (anciënniteit) niet kwijtraken die in de luchtvaart zo bepalend is voor de carrièreperspectieven en op basis van gelijkwaardigheid aan de slag bij KLM. Die rechtszaak loopt nog.

Als de rechter gaat oordelen dat aard van de overname een overname is in de zin van de wet, dan behoudt het Martinair-personeel de bestaande arbeidsvoorwaarden en moet moet de KLM een Martinair-gezagvoerder ook bij de KLM als eerste leidinggevende aan de slag. Als de rechter bepaalt dat de overname een fusie is, verliezen de Martinair-piloten hun rechten.

Als de Martinair-vliegers hun rechten behouden, zou dat voor grote problemen kunnen zorgen binnen het corps van KLM-vliegers, zegt een KLM-piloot die anoniem wil blijven tegen de NOS. De uitspraak in deze rechtszaak is begin 2014.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl