NOS NieuwsAangepast

"Verkapte marketing van Grolsch"

De waarschuwingen die bierbrouwer Grolsch op zijn producten gaat plaatsen, zijn een "alternatieve vorm van marketing". Dat zei Wim van Dalen, directeur van het Nederlands instituut voor alcoholbeleid STAP, vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.

Grolsch voorziet vanaf 1 januari alle verpakkingen van 'educatieve logo's' met de waarschuwingen: geen alcohol voor minderjarigen', geen alcohol tijdens de zwangerschap en geen alcohol in het verkeer.

De bierbrouwer wil daarmee "verantwoord alcoholgebruik stimuleren en alcoholmisbruik tegengaan".

Kritiek

STAP staat achter de boodschap van Grolsch, maar heeft wel kritiek. "De alcoholindustrie zou nooit op een fles zetten dat alcohol verslavend en kankerverwekkend is", zegt Van Dalen.

"De icoontjes van Grolsch zijn overbekende waarschuwingen, die op zich niet slecht zijn en waar we het ook mee eens zijn, maar ze zijn bedoeld voor specifieke doelgroepen en problemen. Niet voor de grote groep gemiddelde drinkers".

Gebaar

Volgens STAP moet de actie van de bierbrouwer vooral gezien worden als een gebaar naar de samenleving, overheid en consument.

"En dat werkt weer uit als een vorm van reclame en branding. De vraag is of dit bijdraagt aan de oplossing van de problemen met alcohol", aldus Van Dalen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl