NOS NieuwsAangepast

"Achmea verliest klanten online"

Door economie-redacteur André Meinema

De gewone winkeliers hebben te lijden onder internetwinkels en het online-shoppen. KPN zucht onder de smartphone en het razendsnel veranderend bel- en sms-gedrag van klanten. En verzekeraar Achmea gaat ruim 4000 arbeidsplaatsen schrappen omdat klanten steeds meer online hun verzekeringszaken regelen.

'Online' staat voor de veranderende wereld van hoppende klanten en bedrijven die de grootste moeite hebben om de klant te volgen en met hun organisatie in te spelen op de veranderingen. Niet dat Achmea nu pas wakker is geschud, maar het moet sneller, meer en beter.

Polissen doorvlooien

"Onze acht miljoen klanten doen steeds meer online en willen zo ook hun verzekeringen regelen" zegt bestuursvoorzitter Willem van Duin van Achmea. Achmea gaat daarom flink snijden in alles wat met klantencontact te maken heeft, in staffuncties en in ondersteunende diensten.

Daarnaast zorgt de crisis ervoor dat mensen hun verzekeringspolissen doorvlooien, minder verzekeringen afsluiten, en kijken waar ze goedkoper uit zijn. De woekerpolisaffaire heeft mensen kopschuw gemaakt voor beleggingsverzekeringen, dus die verkopen nauwelijks meer.

Bij zorgverzekeringen is een lage premie, minder aanvullende verzekeringen en een hoger eigen risico voor klanten een issue. Voor de verzekeraar betekent dat allemaal minder premie-inkomsten terwijl de kosten van de administratie erom heen hetzelfde blijven.

1 op de 5

Achmea is een conglomeraat van zorgverzekeraars, schadeverzekeraars, levensverzekeraars en pensioenverzekeraars, met in totaal 8 miljoen klanten. Het massaontslag betreft dus veel werkplekken.

Opnieuw, want vier jaar geleden werden bij een reorganisatie al 2500 banen geschrapt als reactie op de crisis en om efficiënter te werken. Nu komen daar dus nog eens 4000 arbeidsplaatsen bovenop, zo'n 1 op de 5 werknemers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl