Bond: jonge piloten uitgebuit

Aangepast op

Ryanair, Wizz Air en andere luchtvaartmaatschappijen buiten beginnende piloten uit door ze te laten betalen om te mogen vliegen. Dat zegt pilotenvakbond VNV.

In de luchtvaart wordt het pay-to-fly genoemd: jonge piloten die geen baan kunnen vinden betalen tussen de 25.000 en 40.000 euro om een aantal maanden vlieguren te maken en om een vergunning te krijgen voor het besturen van een bepaald type vliegtuig (type rating).

Wanhopig

Volgens de VNV maken de maatschappijen misbruik van wanhopige werkloze piloten, die door de slechte arbeidsmarkt niet aan de bak komen. Ze hebben vaak al flinke schulden na hun pilotenopleiding en daar komen de kosten voor het maken van vlieguren nog bij. Naast Ryanair en het Hongaarse Wizz Air doen volgens de VNV ook het Poolse Enter Air, het Turkse SunExpress, Lion Air en Merpati uit Indonesiƫ en vrachtvervoerder Farnair aan pay-to-fly.

De pilotenvakbond denkt dat zo'n 250 Nederlandse vliegers aan een pay-to-fly-constructie meedoen of hebben meegedaan. De bond roept piloten op zich "niet in te laten met dit soort schimmige constructies". Vliegers hebben na een paar maanden meestal geen uitzicht op een baan bij dezelfde maatschappij, maar worden ingeruild voor nieuwere beginnelingen, die ook weer moeten betalen.

Verdienmodel

"Bij Ryanair is pay-to-fly onderdeel van het verdienmodel", zegt Klaas-Jeroen Terwal van de VNV. "We hebben niks tegen prijsvechters, maar wel tegen dit soort slechte arbeidsomstandigheden."

De onbetaalde krachten worden ingezet als co-piloot. De gezagvoerder is volgens de VNV altijd een betaalde kracht. "Maar het levert wel een veiligheidsrisico op, als je elke keer nieuwe, onervaren mensen als co-piloot inzet."

Maatschappijen als KLM en Lufthansa doen niet aan pay-to-fly. Daar worden beginnende piloten gewoon betaald terwijl ze een type rating halen.