NOS NieuwsAangepast

Cyberpiet bestelt steeds later

Mensen stellen hun online inkopen voor Sinterklaas steeds meer uit tot het laatste moment. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS.

"Consumenten kopen echt op het laatste moment. Daarom verwachten we veel van dit weekend," aldus Wilko Thijssen van Intertoys. Ook bol.com ziet de datum van aankoop steeds meer opschuiven richting 5 december.

De meeste Sinterklaasinkopen worden nog altijd in winkels gedaan. "Mensen willen het speelgoed voelen, in hun handen hebben voordat ze het kopen," zegt Peter Krenn van Blokker Holding, waar behalve Blokker ook speelgoedwinkels Intertoys, Bart Smit en Maxitoys onder vallen.

Verschuiving

Wel ziet Blokker een stijging van het aantal inkopen via internet. "De winkels gaan goed, internet erg goed. Er is wel een verschuiving gaande, maar het is geen aardschok."

Dit jaar kopen Nederlanders voor ruim 500 miljoen euro aan Sint-cadeaus, verwacht de detailhandelsbranche zelf. In de speelgoedwinkels zijn Furby en de Space Scooter grote favorieten. Ook Lego, Duplo en Playmobil zijn nog altijd populair.

De speelgoedhandel, distributeurs en vervoerders huren veel tijdelijke krachten in om de drukte aan te kunnen. Docdata, dat onder meer voor bol.com en de Bijenkorf de distributie verzorgt, heeft 800 extra mensen aan het werk, twee tot drie keer zoveel als normaal.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl