NOS NieuwsAangepast

Trein Borne had gebroken wielband

De oorzaak van de ontsporing van een goederentrein bij het Twentse Borne, begin deze maand, is zeer waarschijnlijk een gebroken wielband. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld op vragen van de SP.

Een wielband is het stalen loopvlak van een treinwiel. De band wordt eerst verhit en daarna afgekoeld om hem om het wiel te klemmen.

De Inspectie doet op dit moment onderzoek naar het ongeluk. Voor de zomer van 2014 moet onder meer duidelijk zijn waar de breuk in de wielband door veroorzaakt is. Ondertussen worden alle wagons met dit wieltype gecontroleerd.

Versleten

Goederenwagons met wielbanden mogen al sinds 2011 niet meer aangeschaft worden. Versleten wielen mogen niet meer van nieuwe wielbanden worden voorzien. In plaats daarvan moet er heel nieuw wiel op de as geplaatst worden. Vanaf 2020 mag er met wielbanden niet harder dan 80 kilometer per uur worden gereden.

Mansveld wil van het Inspectie-onderzoek laten afhangen of de regels aangescherpt moeten worden. Ze wijst er op dat dat alleen in Europees verband kan.

Burgemeester

De staatssecretaris kan zich voorstellen dat de burgemeester van Borne bezorgd is over de veiligheid in zijn gemeente, maar volgens haar wordt er een maximale inspanning geleverd om herhaling te voorkomen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl