NOS NieuwsAangepast

Provincies: extra Betuweroute

Door redacteur Ardy Stemerding

De provincies Gelderland en Overijssel gaan samen met het Havenbedrijf Rotterdam onderzoek doen naar de aanleg van een nieuwe noordelijke aansluiting op de Betuweroute. Ze vinden dat het kabinet veel te veel focust op lokale aanpassingen van het bestaande spoor.

Staatssecretaris Mansveld (PvdA) van Infrastructuur en Milieu wil de verwachte toename van het aantal goederentreinen opvangen via de bestaande spoorlijnen. Uiterlijk juni 2014 besluit ze welk traject tussen Elst en Oldenzaal daarvoor geschikt wordt gemaakt.

Alleen lasten

"De aanpassingen van Mansveld zijn duur en verminderen de overlast maar beperkt", zegt Jaap Jelle Feenstra van het Havenbedrijf. "Ook is de capaciteit van het bestaande spoor beperkt. Wij willen maximale capaciteit combineren met minimale overlast."

De provincies steunen het initiatief van het Havenbedrijf om samen naar een nieuwe tracé te zoeken. "Zoals de plannen er nu liggen hebben wij alleen de lasten van het goederenvervoer", zegt gedeputeerde Conny Bieze (VVD) van de provincie Gelderland.

Ook bewoners in de regio verwachten dat het voorstel van Mansveld leidt tot overlast. Ze vrezen trillingen en geluidshinder van de extra treinen. Een nieuwe goederenspoorlijn zien veel bewoners wel zitten, omdat die minder door bewoond gebied zal gaan en bijvoorbeeld langs de snelweg kan komen te liggen.

Voordelen

Gedeputeerde Bieze: "In eerdere onderzoeken werd alleen naar de kosten gekeken van de aanleg van een nieuwe spoorlijn. Het Havenbedrijf wil nu de eigen expertise inzetten om te kijken wat de kansen voor de regio zijn." De provincie hoopt met bijvoorbeeld de aanleg van goederenterminals te kunnen profiteren van het goederenvervoer door de regio.

Een woordvoerder van de provincie Overijssel laat weten dat de nieuwe goederenlijn kan worden aangelegd als uit het onderzoek zal blijken dat die veiliger is dan aanpassing van het bestaande spoor. Ook vindt de provincie dat de overlast door treinen op de lijn kleiner moet zijn dan bij de plannen van Mansveld.

Eerdere plannen

In 1998 sneuvelde een plan om een noordelijke tak aan te leggen van de Betuweroute. In 2012 is de optie van een nieuwe goederenlijn opnieuw bestudeerd. Toen concludeerde het kabinet dat een nieuwe goederenlijn pas nodig is in 2040. Tot die tijd is er op het bestaande spoor voldoende capaciteit.

Uit dat onderzoek bleek ook dat de aanleg van een geheel nieuwe lijn veel kostbaarder is dan aanpassing van het bestaande spoor. De kosten voor het aanpassen van het bestaande spoor zijn geraamd op maximaal 530 miljoen euro. Een nieuwe lijn kost minimaal 1,4 miljard.

Meebetalen

Havenbedrijf en provincie wijzen voor de financiering van de lijn in eerste instantie naar de overheid. Ze sluiten echter niet uit dat zij meebetalen als de aanleg daardoor versneld kan worden en voldoende oplevert.

Eerder werden acht nieuwe trajecten onderzocht. De goedkoopste variant is een lijn langs de A18/N18 vanaf Zevenaar langs de grens naar Oldenzaal.

Mansveld

Staatssecretaris Mansveld laat in een reactie weten het kabinet verantwoord met middelen moet omgaan. Ze vindt het onverstandig om miljarden te investeren terwijl er voldoende capaciteit op het bestaande spoor is.

Reacties via ardy.stemerding@nos.nl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl