NOS NieuwsAangepast

"Donkere snelweg wel gevaarlijker"

Op snelwegen waar 's avonds de verlichting wordt uitgeschakeld, is het vaak drukker dan Rijkswaterstaat bij de invoering van de plannen heeft gemeld. De kans op ongelukken is daardoor mogelijk ook groter dan gemeld.

Sinds september wordt op delen van het snelwegennet de verlichting 's avonds laat uitgeschakeld om geld (35 miljoen euro) te besparen. Voorafgaand aan de invoering zei Rijkswaterstaat dat daardoor de veiligheid niet in het geding zou komen, omdat er dan weinig verkeer is op die weggedeelten.

Meer gewonden

Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat het tussen 21.00 uur en middernacht op veel plekken juist zeer druk is. Zoals op de A6 bij Almere Haven. Daar rijden rond die tijd gemiddeld zo'n 600 auto's per rijstrook per uur. Voor de A1 bij Naarden is dat zelfs 800 auto's. De cijfers over het wegverkeer zijn in 2011 verzameld met lussen in het wegdek.

Volgens een rapport van Rijkswaterstaat dat werd opgesteld voorafgaand aan de plannen, heeft het uitschakelen van de verlichting tot 100 auto's per uur geen effect op de verkeersveiligheid. Tot 800 voertuigen per uur leidt geen verlichting tot 2 extra doden en 12 extra ernstig gewonden.

Slecht weer

Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) wil minister Schultz om uitleg vragen. Hij zegt dat hij veel klachten heeft gekregen van automobilisten over het feit dat de verlichting ook uitgaat bij slecht weer en mist.

Minister Schultz zegt in een reactie dat ze van Rijkswaterstaat heeft begrepen dat er geen redenen zijn om het besluit aan te passen. Er wordt gewerkt aan een beter systeem om de verlichting bij bijvoorbeeld slecht weer sneller aan te passen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl