Publieke omroep voor velen cruciaal
Steeds meer mensen geven aan niet zonder de publieke omroep te kunnen. En al helemaal niet zonder het NOS Journaal; 68 procent van de consumenten zegt dat het programma onmisbaar is. Vorig jaar was dat nog 62 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van het European Institute for Brand management, dat zich bezighoudt met merkenbeleid.
De Hema staat al vijf jaar op nummer 1. Driekwart van de consumenten kan het warenhuis niet missen. Albert Heijn bezet de derde plek op de lijst.
Herkenbaarder
Het European Institute for Brand management doet elk jaar onderzoek naar de onmisbaarheid van merken. Naast het NOS Journaal zijn ook andere programma's van de publieke omroep voor steeds meer mensen onmisbaar geworden, net als de publieke netten Nederland 1 en 2. De zenders zijn herkenbaarder geworden en dat werpt klaarblijkelijk zijn vruchten af, zegt het merkeninstituut.
Ook geven steeds meer consumenten aan dat ze niet meer zonder Uitzending Gemist kunnen, de dienst van de publieke omroep waar mensen programma's kunnen terugkijken.
Alle commerciële zenders zijn juist gedaald op de onmisbaarheidslijst.