NOS NieuwsAangepast

PostNL: minder post, meer winst

Het post- en pakjesbedrijf PostNL heeft in de voorbije maanden opnieuw de hoeveelheid geadresseerde post fors zien slinken.

In het derde kwartaal werd er 12,2 procent minder post bezorgd ten opzichte van een jaar geleden. In het tweede kwartaal daalde de briefpost ook al met meer dan 11 procent. Dankzij meer bezorgde pakjes, kostenbesparingen en prijsverhogingen steeg de nettowinst naar 218 miljoen euro (.pdf).

Reorganisatie

Er werden meer pakjes bezorgd, onder meer dankzij internetwinkelen. De totale omzet van PostNL daalde licht met 2 procent naar 1 miljard euro.

"We hebben een solide kwartaal achter de rug", zegt bestuursvoorzitter Verhagen van PostNL. "De reorganisatie van Mail in Nederland begint vruchten af te werpen."

De kostenbesparingen leveren sneller en meer op dan aanvankelijk was gepland. Het postbedrijf heeft daarom de verwachtingen verhoogd en denkt tussen de 90 en 110 miljoen euro te kunnen besparen.

Duurdere postzegels

In augustus werd de postzegelprijs voor een gewone brief met 6 cent verhoogd. Per 1 januari komt daar nog eens 4 cent bovenop. De prijsstijging zorgt voor meer inkomsten en heeft er niet toe geleid dat mensen minder brieven en kaarten versturen.

Volgens PostNL zijn de prijsverhogingen noodzakelijk, omdat er steeds minder brieven worden verstuurd.

Beleggers zijn wel te spreken over de resultaten. Vooral de versnelde opbrengst van de reorganisatie en kostenbesparingen spreken tot de verbeelding. Het aandeel noteert halverwege de ochtend een koerswinst van 6,6 procent op 4,12 euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl