NOS NieuwsAangepast

Plofkip vaker in de aanbieding

Supermarkten stunten steeds vaker met goedkope plofkip. Vooral marktleider Albert Heijn maakt het volgens Stichting Wakker Dier bont. Die supermarktketen had in de eerste zes maanden van dit jaar 58 keer kip in de reclame, in dezelfde periode van 2012 was dat nog 21 keer. Ook Aldi, Plus, C1000 en Dirk van den Broek gebruikten kip vaker als lokkertje.

De dierenwelzijnsorganisatie vindt het onbegrijpelijk dat supermarkten eerder dit jaar beloofden dat de plofkip op termijn uit de super verdwijnt, maar ondertussen het aantal aanbiedingen fors blijft opvoeren.

Onzin

De brancheorganisatie van supermarkten, CBL, vindt dat onzin. "Het is niet gek dat supermarkten een stukje kipfilet in de aanbieding doen", zegt Miranda Boer. "Er is groente in de aanbieding, een pot pindakaas, een biefstukje, een gehaktbal en dus ook een stukje kip. Het is een artikel als elk ander artikel."

Ze wijst erop dat supermarkten vasthouden aan de ambitie om vanaf 2015 alleen nog kip te verkopen die diervriendelijker en duurzamer wordt verwerkt.

Wakker Dier

Wakker Dier vindt de houding van de supermarkten vreemd. "Eerst maken ze goede sier door een beter kippenleven te beloven, maar vervolgens zetten ze alles op alles om deze kreupele met antibiotica volgestopte dieren aan te smeren. Hoe ongeloofwaardig kun je zijn", zegt Hanneke van Ormondt van Wakker Dier.

Wakker Dier heeft nog geen cijfers over september, de maand waarin in Nederland een nieuwe prijzenoorlog tussen supermarkten uitbrak. Van Ormondt: "Ja, zo'n prijzenoorlog helpt niet echt. Kip wordt gebruikt als lokkertje. Desnoods leggen supers er geld op toe, want ze verdienen het wel terug met de verkoop van andere artikelen, bijvoorbeeld wasmiddelen. Maar met kip mag je niet stunten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl