Betrokken leraar best gewaardeerd

Aangepast op
Binnenland

Niet de leraren die handig gebruik maken van internet en sociale media, maar ouderwets betrokken leraren mogen zichzelf 'Leraar van het Jaar 2013' noemen. Onder de twaalf finalisten bevonden zich zowel moderne als klassieke leraren.

Steeds vaker grijpen leraren naar moderne technologie bij hun pogingen lessen op te leuken en te verbeteren. Dat is de wens van de overheid, die verwacht dat de docent aansluit bij de belevingswereld van de leerling. Maar de jury van de Onderwijscoöperatie koos voor de persoonlijke band die de leraar weet te scheppen met zijn leerlingen.

Modern vs klassiek

Jan-Willem van den Bos van het Egmond Lyceum in Purmerend is zo'n docent. Hij mag zichzelf Leraar van het Jaar noemen in de categorie voorgezet onderwijs. Leerlingen, ouders en collega's prijzen zijn persoonlijke benadering en zijn omgang met excellente leerlingen.

Concurrentie was er van een typisch moderne docent: Joost van Oort van het Sint Joriscollege in Eindhoven. Hij gebruikt YouTube-video's en laat zijn leerlingen via de smartphone kennismaken met zijn lesmateriaal.

"Nu zeggen ze: meneer, ik kan u op pauze zetten, ik kan u even terugspoelen en ik kan naar u kijken als het mij uitkomt", zegt Van Oort, die ondanks zijn moderne benadering zijn meerdere moest erkennen in Van den Bos. Een keuze waar hij overigens mee kan leven: "Jammer voor mij, maar Van den Bos is een heel goede docent."

Van den Bos heeft overigens ook bewondering voor de aanpak van Van Oort. "Techniek is een middel en daar kun je hele mooie dingen mee doen, zeker in de 21ste eeuw. Daar moet je zeker aan meedoen, maar het moet wel altijd om de leerling zelf draaien."

Persoonlijke benadering

De persoonlijke benadering gaf ook de doorslag bij de keuze in de andere onderwijsgebieden. Tingue Klapwijk van de Montessorischool Valkenbos in Den Haag werd leraar van het jaar in het basisonderwijs. Zij weet volgens haar omgeving als geen ander ieder kind afzonderlijk de juiste lesmethode voor te schotelen, waarmee zij het maximale uit haar leerlingen haalt.

In het speciaal onderwijs kreeg Rijan van Geene van het Visio Onderwijs in Breda de onderscheiding, dankzij een combinatie van humor en creativiteit in het vinden van lesvormen voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking.

Sara Albone van het Groenhorst College in Barneveld mag zich leraar van het jaar in het mbo noemen. Ze laat haar studenten meedenken met passende middelen en praat mét haar studenten in plaats van tégen hen, aldus de jury.