NOS NieuwsAangepast

Apple waardevolste merk

Computerfabrikant Apple heeft Coca-Cola ingehaald als het waardevolste merk ter wereld. Dat blijkt uit een lijst die is opgesteld door het Amerikaanse adviesbureau Interbrand, dat onder meer kijkt naar de financiële prestaties en de marktwaarde van bedrijven.

Apple heeft een merkwaarde van 98,3 miljard dollar. Toen de lijst in 2000 voor het eerst werd opgesteld, stond Apple nog op de 49ste plek met een waarde van 5,5 miljard dollar.

Best Global Brands

Dit jaar staat technologiebedrijf Google op de tweede plek met een waarde van 93,2 miljard dollar. Coca-Cola is gezakt naar de derde plaats. Het is de eerste keer in 13 jaar dat het frisdrankmerk niet bovenaan de Best Global Brands-lijst staat. Zeven technologiebedrijven staan in de top-10, waaronder Microsoft, Samsung en Intel.

Het hoogst genoteerde Nederlandse merk is Philips op plaats 40. Andere Nederlandse merken in de lijst van waardevolste merken zijn Shell (73) en Heineken (92).

Top-10 waardevolle merken en hun merkwaarde1.Apple98,316 miljard dollar2.Google93,291 miljard dollar3.Coca-Cola79,213 miljard dollar4.IBM78,808 miljard dollar5.Microsoft59,546 miljard dollar6.GE46,947 miljard dollar7.McDonalds41,992 miljard dollar8.Samsung39,610 miljard dollar9.Intel37,257 miljard dollar10.Toyota35,346 miljard dollar

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl