NOS NieuwsAangepast

"Ons hotel dwong ons te betalen"

Onder vakantiegangers die een reis hebben geboekt bij OAD heerst nog steeds veel onrust en onduidelijkheid. Sommige reizigers zijn door hoteleigenaars gedwongen om bij te betalen.

Vooral in Turkije lijken er problemen te zijn.

1050 euro extra

Tiny is met haar man en twee vrienden op vakantie in een resort in de badplaats Fethiye. Ze zegt inmiddels 1050 euro extra te hebben betaald aan het hotel, hoewel Oad en de Stichting Garantiefonds Reisgelden dat afraden. Zij kregen gistermiddag twee uur de tijd om te beslissen of ze gingen betalen of weg wilden gaan.

Volgens Tiny is een ander stel, dat weigerde te betalen, verplaatst naar een ander hotel met kleinere kamers en minder voorzieningen. Het hotel had aan de gasten laten weten dat ze al duizenden euro's waren misgelopen door passagiers die eerder zijn vertrokken en nog niet hebben betaald.

Flinke ruzie

Ook Monique en haar vriendin, die in Marmaris op vakantie zijn, werden gesommeerd om bij te betalen. Ze zegt een flinke ruzie met het hotel gehad te hebben, en is nu bang om haar kamer niet meer in te kunnen. Ook zij heeft te horen gekregen dat het hotel al duizenden euro's is misgelopen.

Een groep senioren in Kroatië werd gedreigd met arrestatie als er niet onmiddellijk 400 euro per persoon werd afgerekend. De situatie werd gesust, maar de groep heeft wel een klein bedrag extra afgerekend. Hun is toegezegd dat ze dat van het hotel weer terugkrijgen.

Disney-reis

Ook mensen die een reis voor de komende dagen hadden geboekt bij Oad stuiten op problemen.

Anita uit Roermond zou zondag met vier kinderen naar Disneyland Parijs gaan. Zij heeft nog geen duidelijkheid kunnen krijgen over of de reis kan doorgaan, ondanks meerdere telefoontjes naar Oad en de SGR. "De onzekerheid is het ergst", zegt ze.

Marbella Vierdaagse

Hans Wohl, die in Spanje de Marbella Vierdaagse organiseert van 10 tot 13 oktober, laat weten dat hij inmiddels bezig is om de reizen van 300 lopers om te boeken. Het ziet ernaar uit dat dat geen problemen gaat opleveren.

De brancheorganisatie ANVR wijst erop dat gestrande reizigers in hotels ook kunnen verwijzen naar de site van de SGR. Daar staan de garantieregels uitgelegd, ook in het Engels.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl