Oad: vertrek niet naar bestemming

Aangepast op
Binnenland

De failliete reisorganisatie Oad ontraadt zijn klanten om te vertrekken naar hun vakantiebestemming. Ook hebben de curatoren alle vakantiereizen op langere termijn geannuleerd. Er kunnen geen nieuwe boekingen meer worden gemaakt, zegt Wim Gramsma, de woordvoerder van de curatoren.

Aanleiding is de onrust die is ontstaan op vakantiebestemmingen waar klanten van Oad wordt gevraagd om hotelrekeningen direct uit eigen zak te betalen. De reissom is gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) waardoor hoteliers verzekerd zijn van hun geld, maar die eisen toch directe betaling van de vakantieganger.

Chaos

Vanwege de chaos is het volgens de curatoren niet langer verantwoord om mensen die een reis hadden geboekt bij Oad alsnog te laten vertrekken. Rigoureus, erkent Erik Jan Reuver van het Garantiefonds, "maar de enige mogelijkheid om te zorgen dat mensen op hun bestemming niet in de problemen komen."

Passagiers die tickets en vouchers hebben staat het vrij om alsnog te vertrekken, maar ze moeten er rekening mee houden dat ze op hun bestemming "in een conflictsituatie met lokale leveranciers kunnen komen". Hun geld kunnen passagiers later wel terugvorderen van de SGR, zegt curator Gramsma.

Noodnummer

Klanten van Oad die nu problemen hebben op hun vakantiebestemming, kunnen contact opnemen met een noodnummer van Oad. Dat is: +31548377112.

Via een callcenter wordt dan actie ondernomen en wordt reisorganisatie TUI Nederland ingeschakeld om te helpen. Dat moet hoteliers overtuigen dat openstaande rekeningen echt betaald worden, zegt Reuver van de SGR.

Overname mogelijk

Volgens Gramsma is de mogelijkheid van een overname van Oad nog mogelijk. Er worden serieuze gesprekken gevoerd met meerdere partijen. Wanneer daar meer duidelijk over wordt, kon hij niet zeggen.