NOS NieuwsAangepast

Minder enthousiasme voor glasvezel

De aanleg van glasvezelnetwerken in Nederland stokt. In steeds meer steden melden te weinig huishoudens zich aan voor glasvezel, waardoor de aanleg voorlopig niet doorgaat.

De campagne van kabelbedrijf Ziggo tegen glasvezel lijkt daarmee effect te hebben. Eerder dit jaar begon het bedrijf een publiciteitsoffensief in gebieden waar mogelijk glasvezel wordt aangelegd. Ziggo noemt daarin glasvezel "overbodig" en zegt dat het huidige kabelnetwerk toekomstbestendig is.

Incidenten

In Tilburg, Katwijk en Bussum is het in ruim vier maanden tijd niet gelukt om 30 procent van de huishoudens zich te laten inschrijven voor glasvezel. Netwerkbedrijf Reggefiber legt dan geen glasvezel aan, omdat het dan niet rendabel is. In de steden is de inschrijftermijn verlengd, zodat mogelijk alsnog de doelstelling wordt gehaald.

Volgens Ziggo heeft hun campagne bij het niet halen van de 30 procent "zeker een rol gespeeld". Het bedrijf zegt dat mensen nu beter op de hoogte zijn "dat glasvezel niet bijzonder is".

Reggefiber zegt dat de afgelopen jaren de doelstelling van 30 procent vrijwel altijd is gehaald. Toch ziet het bedrijf het achterblijvende enthousiasme in Tilburg, Katwijk en Bussum als incidenten. Het netwerkbedrijf wijst erop dat ze al in 175 gemeenten actief zijn met glasvezel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl