NOS NieuwsAangepast

McDonald's is Liegebeest 2013

Fastfoodketen McDonald's is gekozen tot Liegebeest van 2013. Het bedrijf krijgt die titel omdat het op zijn website ontkent plofkip te gebruiken.

De trofee, die werd uitgereikt in het televisieprogramma Kassa, wordt toegekend voor het product of bedrijf dat het meest misleidend is over dierenwelzijn. Initiatiefnemer van de verkiezing is de actiegroep Wakker Dier. De actiegroep had vijf kandidaten genomineerd en de afgelopen weken kon het publiek op internet stemmen.

"Plofkipnuggets"

Volgens Wakker Dier maakt McDonald's in een reclamecampagne mooie sier met sla van het land, maar gaat het bedrijf ondertussen gewoon door met hun "plofkipnuggets".

In de uitzending van Kassa zei een woordvoerder van McDonald's dat het bedrijf de prijs naast zich neerlegt. "Wij zijn het oneens met de eenzijdige benadering van Wakker Dier."

McDonald's bestrijdt dat er plofkip gebruikt wordt. "Wij gaan zeer zorgvuldig met onze kippen om en liegen, dat doen wij niet."

Melk en paling

De tweede prijs gaat naar FrieslandCampina vanwege een misleidende televisiereclame waarin koeien buiten staan. Volgens Wakker Dier kan "FrieslandCampina zijn tijd en geld beter besteden aan koeien de wei in sturen, in plaats van aan dure en onrealistische reclamefilmpjes".

Het Duurzaam Paling Fonds eindigde als derde. Volgens de actiegroep beweert het fonds ten onrechte dat je bij de aankoop van een stukje gerookte paling bijdraagt aan een duurzaam palingbeheer in Nederland.

Vorig jaar verkoos het publiek Iglo tot Liegebeest vanwege zijn chickensticks met "mooie woorden over duurzaamheid", terwijl er volgens Wakker Dier plofkip in zit.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl