Volgende ronde in Fyra-gevecht
De juridische strijd over de Fyra-hogesnelheidstrein gaat vandaag een nieuwe fase in. AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra V250, eist bij het gerechtshof in Amsterdam inzage in drie rapporten die de NS en de Belgische NMBS hebben laten maken over de mankementen van de Fyra V250.
Op basis van deze rapporten zegden NS en NMBS eind mei definitief het vertrouwen op in de Italiaanse hogesnelheidstrein.
Onafhankelijke deskundigen
AnsaldoBreda spande eind juni al een kort geding aan waarin vrijgave van de rapporten werd geëist, samen met de benoeming van onafhankelijke deskundigen. De rechter in Utrecht wees die eisen af, omdat in de contracten tussen de partijen niets geregeld is over de inzet van onafhankelijke deskundigen bij een geschil.
De eis tot vrijgave van de drie rapporten hing volgens de kort gedingrechter nauw samen met de deskundigen en werd daarom ook afgewezen.
AnsaldoBreda presenteert de twee eisen nu los van elkaar. In Amsterdam gaat het vandaag over de keuringsrapporten. Omdat het een spoedappel betreft, verwacht advocaat Van Thiel van AnsaldoBreda dat er binnen een of twee weken een uitspraak ligt. In Utrecht begint volgende week donderdag een tweede rechtszaak met als inzet de benoeming van onafhankelijke deskundigen.
Veilig
Daarnaast wil AnsaldoBreda met de presentatie van een aangepaste en vernieuwde Fyra V250, volgende week in Italië, laten zien dat de Fyra een goede en veilige hogesnelheidstrein is.
Het bedrijf zegt dan ook te komen met bewijzen dat de winterproblemen die geleid hebben tot het einde van de dienstregeling te wijten zijn aan de NS en NMBS, en niet aan de Fyra.