NOS NieuwsAangepast

Albert Heijn opent aanval op Lidl

Albert Heijn begint een nieuwe prijzenslag. Maandag verlaagt de supermarkt duizend artikelen van A-merken permanent in prijs. Experts verwachten dat de andere supermarkten niet zullen achterblijven en dat er een prijzenoorlog uitbreekt.

AH richt zich met zijn actie vooral op prijsvechter Lidl, zegt topman Van der Laan in het AD. Die kreeg er volgens marktonderzoekbureau GfK in een jaar tijd ongeveer 360.000 huishoudens als klant bij. "Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn", zegt Joop Holla van het GfK in de krant.

Betaalbaar

Albert Heijn wil met de prijsverlaging onderstrepen dat klanten in de supermarkt ook terecht kunnen voor hun voordelige dagelijkse boodschappen. "Nu hebben klanten het gevoel bij Albert Heijn duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt", zegt topman Van der Laan. "Het prijsimago komt niet overeen met het prijsniveau."

Naast de prijsverlagingen gaat de supermarkt dit jaar ook het nieuwe AH Basic huismerk uitbreiden van 140 naar 400 producten.

Prijzenoorlog

Tien jaar geleden was er ook een prijzenoorlog. Die begon op dezelfde manier. Het resultaat was dat supermarktketens genoegen moesten nemen met een lagere winstmarge. Dat hielden ze drie jaar vol, daarna stegen de prijzen weer.

Dat bleek slecht voor het vertrouwen van consumenten in hun supermarkten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl