NOS NieuwsAangepast

Babymelk stuwt resultaat Campina

FrieslandCampina heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de winst zien stijgen door onder meer goede resultaten bij het onderdeel kindervoeding. Vanwege de groeiende vraag in Azië en Afrika gaat het bedrijf in Borculo voor 135 miljoen euro een nieuwe fabriek voor kindervoeding bouwen.

Daarnaast investeert het zuivelbedrijf 100 miljoen euro in de productie van gecondenseerd melkpoeder in Leeuwarden. In totaal moet dit 300 nieuwe arbeidsplaatsen opleveren, zegt topman Cees 't Hart.

FrieslandCampina hoopt op deze manier de sterke groei in Azië, Afrika en het Midden-Oosten te kunnen bijhouden. Met deze aankondiging komen de totale investeringen voor dit en volgend jaar in Nederland op 700 miljoen euro.

De winst van FrieslandCampina steeg met 17 procent naar 164 miljoen euro en de omzet nam met 9 procent toe naar 5,5 miljard euro.

Het bedrijf moet het vooral hebben van de groei buiten Europa. Daar steeg de omzet, zowel bij kindervoeding als bij zuiveldranken. Vooral in China groeide de verkoop van babymelk sterk als gevolg van melkschandalen bij lokale producenten. FrieslandCampina is er actief met Friso-babymelk, die binnen de Benelux in handen is van een andere producent, Hero.

Miljoenenboete

Het bedrijf kreeg onlangs van de Chinese autoriteiten een miljoenenboete opgelegd voor prijsafspraken met afnemers. In juli verlaagde FrieslandCampina de prijzen met 5 procent.

Behalve in China groeit ook de vraag naar baby- en kindervoeding in andere Aziatische landen als Vietnam en Thailand, en in het Midden-Oosten en Afrika.

In Europa had het bedrijf te maken met teruglopende verkopen als gevolg van de economische crisis. Vooral zuiveldranken werden minder verkocht. FrieslandCampina is bekend van merken als Vifit, Fristi en Optimel. Van de meeste merken daalde het marktaandeel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl