NOS NieuwsAangepast

Piloten vinden tcp-proces voorbarig

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) vindt het te vroeg om de KLM verantwoordelijk te houden voor het feit dat piloten tijdens hun werk mogelijk blootgesteld worden aan giftige dampen.

Vandaag dient een rechtszaak van een KLM-piloot die zegt dat hij ziek is geworden door het giftige tcp, een chemische stof die in de lucht van de cockpit zou zitten. De tcp-damp komt uit de motor en dringt via de luchtverversing de cockpit binnen. De damp kan leiden tot duizeligheid, misselijkheid en tunnelvisie.

Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat mensen ziek worden van het inademen van te veel tcp's. Voorzitter Steven Verhagen van de VNV vindt het daarom voorbarig om alleen KLM verantwoordelijk te stellen.

Onrust

De piloot die KLM voor de rechter sleept gaat volgens hem met "zevenmijlslaarzen" door het probleem, al staat de piloot niet alleen in zijn angst voor de tcp's. Internationaal groeit de onrust over de mogelijk schadelijke dampen waar luchtvaartpersoneel aan wordt blootgesteld.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers wil daarom dat er een wetenschappelijk onderzoek komt "dat wordt gesteund door Europa, de vliegtuigbouwers en de luchtvaartmaatschappijen".

Als het inademen van de tcp's schadelijk is, "zijn ze samen verantwoordelijk voor een oplossing", vindt de VNV.

'Onder de pet'

Jacob de Boer, hoogleraar milieuchemie en toxicologie, heeft nog geen directe link gevonden tussen de klachten en tcp. Hij heeft gemeten dat er de stof in de cabine komt, maar kan geen verband aantonen met de klachten van luchtvaartpersoneel.

Toch zijn de klachten echt en komen ze uit internationale hoeken, zegt hij. "Dit loopt al jaren, men had allang actie kunnen ondernemen", zegt De Boer. "Het is natuurlijk een klein beetje onder de pet gehouden, omdat ze willen voorkomen dat mensen bang worden om te vliegen."

De Boer geeft de piloot in het kort geding weinig kans. "Het is simpelweg niet aan te tonen dat zijn klachten een verband hebben met de tcp in de cabine."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl