NOS NieuwsAangepast

Dienstleiders hekelen treintaal

Het wordt gevaarlijker op het Nederlandse spoor door nieuwe gespreksvoorschriften van ProRail. Dat schrijft een groep treindienstleiders uit Utrecht aan de directie van ProRail. De spoorbeheerder heeft een bericht van de Volkskrant daarover bevestigd.

De treindienstleiders van ProRail moeten sinds vorig jaar in het NAVO-alfabet communiceren met de machinisten van de NS. Zo moet spoor 14B worden uitgesproken als "één-vier-bravo".

Het leidt volgens de dienstleiders tot spraakverwarring, onnodig lange gesprekken en onveilige situaties. De Volkskrant schrijft over een passagier die onwel werd op spoor twaalf. De ambulance was naar "spoor één-twee" gestuurd. Ambulancebroeders kwamen er pas op het station achter dat ze op spoor 12 moesten zijn.

'Doodvermoeiend'

Een ander bezwaar is dat dienstleiders en machinisten tijdens telefoongesprekken iedere mededeling tegenwoordig moeten besluiten met het woord 'over'. "Doodvermoeiend, en het leidt alleen maar af van de inhoud", zegt een NS-machinist in de Volkskrant.

Volgens de NS en ProRail maken de nieuwe, eenduidige gespreksregels het spoor op termijn juist veiliger. Een woordvoerder van ProRail zegt dat de richtlijnen het gevolg zijn van Europese richtlijnen voor communicatie. "Het is gewoon een kwestie van wennen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl