NOS NieuwsAangepast

Kritiek op 'Oh oh Cherso'

De alcoholbranche roept RTL5 op om te stoppen met programma's waarin het draait om alcoholmisbruik. Eind augustus wil RTL5 met een nieuwe serie komen, die op 'Oh Oh Cherso' lijkt. De realitysoap gaat 'Het Wilde Oosten' heten en draait om negen jongeren uit de Achterhoek, die samen op vakantie gaan in eigen land.

Volgens deskundigen hebben alle inspanningen om jongeren op een verantwoorde manier met alcohol te laten omgaan last van dit soort programma's. Jongeren drinken steeds minder. Minder vaak, minder veel en op minder jonge leeftijd.

Toch bestaat in de beeldvorming het idee dat jongeren juist meer drinken. Dat beeld wordt hardnekkig in stand gehouden door programma's waarbij alcoholmisbruik lijkt te worden verheerlijkt, zo staat in een persbericht van de alcoholbranche die is verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA).

Contraproductief

STIVA-directeur Peter de Wolf: "In het verleden heeft de alcoholbranche al eens gesproken met RTL om te stoppen met het programma 'Oh oh Cherso'. Alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar zijn met veel inspanningen van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties tot stand gekomen. Maar vooral door de inspanningen van ouders en jongeren zelf. Een programma als 'Oh oh Cherso' werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd."

Volgens De Wolf gaat het om een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. "Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moet geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema alcohol en jongeren. Daarom roepen we RTL op om het programma 'Oh oh Cherso' niet uit te zenden", zegt STIVA.

De Wolf voegt hieraan toe dat er "een goede mogelijkheid bestaat dat de alcoholbranche er vanaf 1 januari 2014 voor kiest om niet meer te adverteren rond dit soort televisieprogramma's".

Krokodillentranen

Volgens Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcohol Beleid, huilt STIVA krokodillentranen.

"Ze willen nadrukkelijk de indruk wekken dat zij zich zorgen maken over excessief gebruik van alcohol, maar dat is voor de bühne. Als ze er werkelijk iets aan willen doen, dan zullen ze veel drastischer maatregelen moeten nemen op het gebied van reclamebeperking en het sponsoren van evenementen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl