Verzorging goed voor winst Philips
Elektronicaconcern Philips verkoopt ondanks de crisis steeds meer scheerapparaten, haarverwijderaars en andere verzorgingsproducten aan consumenten. Mede daardoor steeg de nettowinst het afgelopen kwartaal: van 102 miljoen euro vorig jaar naar 317 miljoen euro dit jaar.
De verkoop van consumentenproducten steeg met 13 procent. Het is het vierde kwartaal op rij dat de groei in dat segment in de dubbele cijfers zit. Vooral in Azië en Latijns-Amerika wordt er meer verkocht, maar in Europa heeft Philips last van de crisis. Daar daalde de totale verkoop met 1 procent.
Ledlampen
Philips-topman Frans van Houten is tevreden met het resultaat, al blijft hij bezorgd over de onzekere economische situatie.
Het bedrijf is positief over de grote vraag naar ledverlichting. De verkoop van ledlampen steeg de afgelopen drie maanden met 28 procent vergeleken met vorig jaar.
De kwartaalcijfers van Philips zijn goed ontvangen op de Amsterdamse beurs. Op de AEX-index opende het aandeel 3,7 procent hoger.