NOS NieuwsAangepast

Terug in de tijd met oude treinen

Twee oude bekenden reden vandaag over het spoor van Utrecht naar Amersfoort: de Muizeneus en de Hondekop. Het Spoorwegmuseum in Utrecht laat de treinen dit weekend rijden als 'Heimwee Express'.

De Mat '46 en de Mat '54, zoals ze officieel heten, reden vanaf midden vorige eeuw tientallen jaren over het Nederlandse spoor. Vanmiddag gingen ze naar Amersfoort en weer terug. De bijzondere treinen trokken veel publiek.

Peter-Paul de Winter, hoofd collecties bij het Spoorwegmuseum, sprak passagiers die jarenlang met de oude treinen naar het werk gingen. Velen kregen weer even het gevoel van toen terug. "Ik hoorde mensen zeggen: Dit geluid herken ik, dat rammeltje of piepje."

Revolutionair

Passagiers gingen met het ritje richting Amersfoort zeker zeventien jaar terug in de tijd. De Hondekop maakte in 1996 zijn laatste gewone rit. Zijn voorganger, de Muizeneus, werd in 1983 al vervangen.

De Hondekop werd vanaf 1962 gebouwd in Utrecht. De Winter noemt hem revolutionair voor die tijd.

"De trein was zeer geliefd. Hij zat heerlijk en reed lekker. Het was een zware trein, waardoor hij nauwelijks hobbelde." Dat was een hele vooruitgang vergeleken met de Muizeneus.

Oorlog

De trein met de spitse voorkant is net na de oorlog ontworpen. "De Muizeneus symboliseerde de opbouw van Nederland. De spoorwegen werden weer hersteld en het leven begon de mensen weer toe te lachen", zegt De Winter.

Toch waren er ook nadelen. De Muizeneus schudde wat en de machinist zat vrijwel direct achter de neus van de trein. Dat bood weinig bescherming bij aanrijdingen of botsingen. In de Hondekop veranderde dat, vertelt De Winter. Doordat de neus van de trein uit een flink stuk staal bestond, zat de machinist niet zo dicht op de baan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl