NOS NieuwsAangepast

Uw muisklik is veel geld waard

Wellicht bent u er zich niet van bewust, maar iedere keer als u een internetpagina opent, wordt uw bezoek verhandeld. In een oogwenk wordt de waarde ervan vastgesteld in een veiling waar tientallen tot soms wel honderden partijen aan meedoen.

Voor bedrijven en marketeers is het de ideale manier om gepersonaliseerde reclame te maken. Zo kan aan het surfgedrag bijvoorbeeld redelijk precies worden ingeschat wat uw muzieksmaak is en of u binnenkort nog op vakantie gaat. Het zorgt ervoor dat bedrijven hun reclamebudgetten kunnen inzetten op een afgebakende doelgroep.

'Real time bidding'

Het systeem wordt 'real time bidding' genoemd, omdat de transactie in 30 milliseconde (real time) wordt afgehandeld. In die korte tijd gebeurt de afweging door potentiële kopers van de advertentieruimte, de bieding, de verkoop en het plaatsen van de advertentie. Via algoritmen, reeksen van programmeercodes, worden deze procedures automatisch doorlopen.

Wat bepaalt de waarde van een advertentie? Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld het moment van de dag, eerder internetbezoek (bijgehouden met cookies), postcodegegevens en nog heel veel meer. Naarmate we meer online media gebruiken en het aantal apparaten waarmee we dat doen toeneemt, dijt het systeem van real time bidding verder uit.

In de nabije toekomst zullen ook de reclames worden gepersonaliseerd bij radio- en televisieprogramma's die digitaal worden uitgezonden. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn dat via de autoradio een andere reclame klinkt dan via de stream van hetzelfde programma op de telefoon.

Gevolgen

Real time bidding heeft grote gevolgen voor de reclamewereld. De macht van grote adverteerders met flinke budgetten neemt af ten gunste van kleine slimme adverteerders. Zij kunnen verbanden leggen in de grote brij van persoonlijke informatie en daar gericht advertenties aan koppelen. Bedrijven kunnen dankzij die slimme algoritmes voor relatief weinig geld veel aandacht kopen.

Bits of Freedom waarschuwt er voor dat internetgebruikers meer informatie weggeven dan ze eigenlijk zouden willen. Het wil strengere regels voor adverteerders. Europa kijkt daar nu naar.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl