NOS NieuwsAangepast

Microben thuis in oceaanplastic

Honderden soorten microben tieren welig op het plastic dat drijft in de oceanen. Amerikaanse oceanologen ontdekten dat de micro-organismen de plastic deeltjes als kunstmatig rif gebruiken in het water.

Het onderzoeksteam nam monsters van de plastic soep in de Noord-Atlantische Oceaan. Ze ontdekten dat op de piepkleine stukjes plastic andere microben voorkomen dan in het water eromheen. In sommige gevallen ging het zelfs om totaal onbekende soorten.

"We willen niet alleen weten welke microben er zijn, maar ook hoe ze zich gedragen in dit ecosysteem en waar ze uiteindelijk terechtkomen", legt een van de onderzoekers uit.

Ziekten

Zo kunnen de microben misschien helpen met het afbreken van het plastic in het water. De onderzoekers ontdekten in sommige stukjes plastic gaatjes, die mogelijk zijn veroorzaakt door microben die het plastic opeten.

Maar er is ook slecht nieuws: door de plastic soep kunnen ook ziekten makkelijker worden verspreid. Zo bleek de bacterie die cholera veroorzaakt mee te liften op de deeltjes.