"De Aldi is niet zo hip meer"

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

De Duitse supermarktketen Aldi viert deze maand het 40-jarig bestaan in Nederland. In 1973 opende het bedrijf van de gebroeders Karl en Theo Albrecht de eerste vestiging aan de Argonautenweg in Rotterdam.

Inmiddels heeft de prijsvechter ruim 500 winkels in ons land en een marktaandeel van zo'n 7,5 procent. Maar is dit alles reden voor een feest?

Diverse marktkenners menen van niet. Ooit, in de jaren 90, was Aldi hip en trendy. 'Slimme consumenten' kochten bij de Aldi producten als wijn en zalm, die vaak als 'beste koop' of 'best getest' uit onderzoeken kwamen. En niet te vergeten computers en printers, die voor afbraakprijzen werden verkocht.

Concurrentie

Inmiddels wordt de Aldi met zijn beperkte assortiment van 1000 producten aan alle kanten ingehaald. Laurens Sloot, retailspecialist verbonden aan de Universiteit Groningen: "Lidl is groot geworden in Nederland, en die winkel heeft ook een assortiment met voordelige producten, met een goeie prijs-kwaliteitsverhouding."

"Daardoor is Aldi minder uniek, minder bijzonder geworden. En de markt voor pc's en printers, waar Aldi ooit heel sterk is was, is natuurlijk in elkaar gestort. Daarnaast heeft de Aldi nog wel handige non-food-dingen voor het huishouden, maar op dát vlak hebben ze steeds meer concurrentie gekregen van de Action's en Xenossen van deze wereld."

"Lidl is toch een beetje het hippere broertje of hippere zusje van Aldi geworden, dat net iets beter aanvoelt wat er leeft onder consumenten, met meer biologische producten, mooie verpakkingen en een beter aanbod van verse producten", aldus Sloot.

Sociale media

Volgens directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK is Lidl de Aldi inmiddels gepasseerd wat aantal klanten betreft. "En Lidl groeit verder door, is erg met de consument bezig, ook via sociale media. De Aldi is vooral met zijn bedrijfsprocessen bezig. Als dat niet verandert, zal de Aldi verder terrein verliezen".

Dat die goedkope producten een keerzijde hebben, blijkt volgens de vakbonden wel uit het feit dat er bij de Duitse supermarkt al jaren sprake is van slechte arbeidsomstandigheden. Bij Aldi zou een angstcultuur heersen en sprake zijn van een enorme werkdruk. Het CNV heeft onlangs een zwartboek opgesteld met misstanden en de Arbeidsinspectie kondigde onlangs aan onderzoek te doen bij de Aldi.

Geen commentaar

Intussen blijft het bedrijf zelf onbereikbaar voor commentaar. Journalisten worden steevast afgepoeierd en krijgen nooit een directeur te spreken. Er leek vorige maand een revolutie gaande bij de Aldi, toen bekend werd dat het bedrijf een heus pr-bureau in de arm had genomen.

Maar deze week bleek al snel dat het allemaal weinig uithaalt. Afgelopen 40 jaar was een interview met een directeur van Aldi Nederland onmogelijk, ook het pr-bureau is niet in staat een gesprek voor de NOS-microfoon te regelen. Zo op het oog lijkt er dus sprake van verspilling van geld. Niet echt des Aldi's.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl