NOS NieuwsAangepast

'Spook-Thalys' in Vlaanderen

Terwijl de NS naarstig zoekt naar een vervanging voor de Fyra, rijden er in België bijna lege Thalys-treinen. Het gaat om een zogeheten 'spook-Thalys' tussen Oostende en Brussel, die nauwelijks wordt gebruikt. Ook de Thalys vanuit Luik is vaak onderbezet.

Het gaat om volwaardige Thalys-treinen met een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Tussen Oostende en Brussel rijdt de Thalys over normaal spoor en kan daardoor niet harder dan de reguliere trein. Ook zijn de treinkaartjes fors duurder. Daardoor blijft de trein tussen Brussel en Oostende grotendeels leeg. De bezettingsgraad ligt rond de 10 procent.

NS

Op dezelfde Thalys naar Amsterdam is het de afgelopen maanden juist bijzonder druk. De trein is vaak volgeboekt. De NS wil graag dat er meer Thalys-treinen naar Nederland gaan rijden, maar zegt dat de Belgen zelf over de invulling van hun Thalys-verbindingen gaan.

Eerder werd al bekend dat er dit najaar voor Nederland één extra Thalys beschikbaar komt; een treinstel dat nu nog in onderhoud is. Daardoor stijgt het aantal hogesnelheidsverbindingen tussen Brussel-Amsterdam van 9 naar 11 à 12 per dag.

De Belgische minister van Overheidsbedrijven Labille heeft gezegd dat hij zich dit najaar samen met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS over de toekomst van de Thalys naar Oostende en Luik gaat buigen.

'Wafelijzerpolitiek'

De 'spookThalys' is in België niet onomstreden. Omdat ze zelden vol zitten, draaien ze behoorlijke verliezen. De Vlaamse verbinding kost de overheid jaarlijks zo'n 1,7 miljoen euro. Het Waalse equivalent kost 4,3 miljoen euro. Toch is de trein afschaffen politiek ingewikkeld. Omdat de ene Thalys in Wallonië rijdt en de ander in Vlaanderen, steekt een aloude Belgische politieke knoop de kop op.

"De spook-Thalys is het resultaat van een typisch Belgisch fenomeen: wafelijzerpolitiek", zegt correspondent Joris van Poppel. "Toen Wallonië een Thalys wilde naar Luik, wilde Vlaanderen er ook een, naar Oostende."

Voor het afschaffen geldt hetzelfde probleem: de Vlamingen zijn alleen bereid afstand te doen van hun directe verbinding met Parijs, als ook de Walen daartoe bereid zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl