NOS NieuwsAangepast

"NS moet hsl-oplossing bedenken"

Staatssecretaris Mansveld is niet van plan om andere vervoerders mee te laten denken over de exploitatie van de hogesnelheidslijn (hsl). Onder meer CDA en PvdA hadden hierom gevraagd.

Het kabinet besloot onlangs dat de NS en de Belgische NMBS voor 1 oktober een alternatief moeten verzinnen voor de Fyra-treinen, die wegens mankementen uit de dienstregeling zijn gehaald. Maar CDA en PvdA vonden dat andere partijen moeten meedenken, zodat er straks meerdere oplossingen liggen waaruit kan worden gekozen.

'Reiziger centraal'

"Zet niet de NS centraal, maar zet de reiziger centraal", zei CDA-Kamerlid De Rouwe. "Wat heeft de reiziger tot nu toe gehad aan de NS op het hsl-traject? Niets. De reiziger staat in de kou, het perron is leeg."

PvdA'er Hoogland sloot zich bij het standpunt van het CDA aan dat andere vervoerders moeten kunnen meedenken. "Ik kan niet anders dan het met u eens zijn", zei hij in het debat met Mansveld.

De staatssecretaris zei dat "de situatie is dat er een concessie ligt". Zij wil dat van daaruit voor 1 oktober "een volwaardig alternatief" wordt bedacht. Derden een kans geven, betekent volgens haar dat ook die partijen de hsl eventueel mogen gaan exploiteren en dat is juridisch te ingewikkeld, zei zij.

Gedoogconstructie

Veel partijen stelden het alleenrecht van de NS op de hsl in Nederland ter discussie. GroenLinks vindt bijvoorbeeld dat de NS zijn concessie moet houden, maar dat er daarnaast een gedoogconstructie moet komen voor andere vervoerders.

De VVD en de SP willen voorlopig vasthouden aan de vergunning van de NS. De SP vindt dit vooral belangrijk vanwege de belangen van de werknemers van de NS.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl