NOS NieuwsAangepast

NOS: slimme strategie Fox

De komst van de nieuwe algemene zender van Fox is eerder een bedreiging voor de commerciële zenders dan voor de publieke omroep.

Dat zegt NOS-directeur Jan de Jong. Hij verwacht dat Fox vooral zal concurreren met Veronica en RTL 7.

"Het wordt wel spannend, want de tv-markt is al erg vol en nu komt er een nieuwe partij in een dalende reclamemarkt. Fox zal misschien wel iets van onze kijktijd afsnoepen, maar minder dan van de commerciëlen", verwacht De Jong.

Locomotief

De NOS-directeur kan nog niet beoordelen wat de gevolgen zijn voor de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden. Komend voetbalseizoen zijn ze nog bij de NOS te zien, wat daarna gebeurt is nog niet beslist. De NOS gaat wel proberen om de rechten van de samenvattingen ook na de zomer van 2014 te behouden.

De Jong vindt het slim dat Fox ervoor kiest om eerst een zender te lanceren, en pas later te kijken of er voetbal op komt. "Voor het eerst is de volgorde omgedraaid. Bij Sport 7 en Talpa was het voetbal de locomotief voor de zender en dat liep verkeerd af. Nu lanceert Fox eerst een zender, dan kijken ze of hij aanslaat, en pas daarna besluiten ze of er ook voetbalsamenvattingen op moeten. Dat vind ik knap bedacht."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl