NOS NieuwsAangepast

Problemen bij trajectcontrole A2

De trajectcontroles op de A2 richting Amsterdam werken nog niet vanwege technische problemen. Dat zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. Het is nog altijd onduidelijk wanneer de trajectcontrole tussen Utrecht en Amsterdam kan beginnen.

Bij de aanbesteding van de trajectcontroles op de A2 besloot de overheid de zaak te splitsen. De richting Amsterdam-Utrecht werd gegund aan het bedrijf Gatsometer en de omgekeerde richting aan CSC. In juli vorig jaar trad de trajectcontrole in de richting van Utrecht in werking. De geplande invoering in de andere richting ging afgelopen najaar niet door.

Nog altijd is het systeem van CSC niet goedgekeurd. Over de reden wil de woordvoerder van het OM niet uitweiden. "We zijn nog steeds aan het testen. Dat is inherent aan nieuwe systemen."

Niet handig

Het OM erkent dat de overheid veel geld misloopt doordat de trajectcontrole maar 'half' werkt. Tussen Amsterdam en Utrecht, waar het systeem het wél doet, zijn tussen juli en april ruim 700.000 snelheidsboetes uitgedeeld. "Maar het niet-innen van boetes is voor ons niet zo belangrijk", zegt de woordvoerder. "Wij willen een veilige weg."

De SP wil opheldering over de kwestie. Kamerlid Bashir zet grote vraagtekens bij de dubbele aanbesteding. "Het is helemaal niet handig. Twee systemen op dezelfde weg?", zei hij bij BNR. "Bij onderhoud moet je dus twee keer aan de slag."

Het AD meldde vanochtend dat de staat dit jaar afstevent op een recordbedrag aan inkomsten uit verkeersboetes. Uit een prognose van het ministerie van Veiligheid en Justitie zou blijken dat er ruim een miljard euro binnenkomt, een stijging van bijna 30 procent. Dat zou vooral komen door het toegenomen aantal trajectcontroles.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl